Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig ‘supergroei-bedrijven’ in Nederland

Nederland scoort zeer matig op de lijst van landen met de meeste ‘supergroei-bedrijven’. Vergeleken met een wereldwijd gemiddelde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland scoort zeer matig op de lijst van landen met de meeste ‘supergroei-bedrijven’. Vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 15 procent, maakt in Nederland slechts zeven procent van de bedrijven een ‘supergroei’ door. De top drie wordt gevormd door Zweden (24 procent), de VS (22 procent) en India (21 procent). Het Verenigd Koninkrijk (20 procent) en Ierland (18 procent) volgen op de voet. De cijfers komen uit de International Business Owners Survey (IBOS) 2004 van adviesbedrijf en accountant Arenthals Grant Thornton.

related partner content for mobile comes here

In Japan, Mexico en Turkije is het aantal ‘supergroei-bedrijven’ het laagst. Slechts 2 procent van alle bedrijven in deze landen wordt als zodanig geclassificeerd. Landen die rond het gemiddelde scoren, zijn Hong Kong, Italië en Zuid-Afrika (elk 12 procent). De grootste EU-economieën, Duitsland en Frankrijk, bevinden zich onder het gemiddelde; in deze landen maakt slechts 8 procent van alle bedrijven een ‘supergroei’ door.
Uit het IBOS blijkt ook dat er bij ‘supergroei-bedrijven’ vaker vrouwen hoge managementposities innemen dan bij andere bedrijven. Bij bijna de helft (46 procent) van de ‘supergroei-bedrijven’ bekleden twee of meer vrouwen een positie in het hoogste management, terwijl dit aantal voor alle bedrijven bij elkaar slechts een derde (34 procent) is. Volgens het onderzoek zijn er nog een paar andere verschillen tussen ‘supergroei-bedrijven’ en bedrijven in het algemeen. ‘Supergroei-bedrijven’ maken een veel grotere kans om door een fusie of acquisitie hun resultaten te verbeteren dan bedrijven in het algemeen (56 procent ten opzichte van 34 procent). Ook is er bij de excellerende bedrijven eerder sprake van meer marketinguitgaven en investeringen op technologisch gebied. Het lijkt erop dat deze bedrijven sneller betaald krijgen, waarbij de gemiddelde betalingstermijn voor verkoopfacturen daalt van 46 dagen voor bedrijven in het algemeen naar 42 dagen voor de snel groeiende bedrijven.

Voor het IBOS werden 6.900 middelgrote bedrijven in 26 landen bestudeerd om een groei-index te vormen. Hierbij werd gekeken naar gegevens als de groei van de omzet en van het aantal medewerkers. Om een werkelijk groeicijfer te geven werd de inflatie van de laatste periode van drie jaar niet meegenomen in de berekening. De beste 12 procent van de onderzochte bedrijven wordt beschouwd als ‘supergroei-bedrijven’.
Met ‘supergroei-bedrijven’ worden bedrijven bedoeld die een beduidend grotere groei hebben doorgemaakt dan gemiddeld. Om te bepalen welke bedrijven ‘supergroei-bedrijven’ zijn, ging het economische adviesbureau Experian Business Strategies uit van vier hoofdindicatoren om een gewogen index te berekenen. De vier indicatoren waren: absolute groei van de omzet (aangepast aan de inflatie), procentuele groei van de omzet (aangepast aan de inflatie), absolute groei van het aantal medewerkers en procentuele groei van het aantal medewerkers. Uitgaande van deze berekening behoort 15 procent van alle middelgrote bedrijven in de wereld tot de categorie ‘supergroei-bedrijven’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in