Weinig ‘supergroei-bedrijven’ in Nederland


Nederland scoort zeer matig op de lijst van landen met de meeste ‘supergroei-bedrijven’. Vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 15 procent, maakt in Nederland slechts zeven procent van de bedrijven een ‘supergroei’ door. De top drie wordt gevormd door Zweden (24 procent), de VS (22 procent) en India (21 procent). Het Verenigd Koninkrijk (20 procent) en Ierland (18 procent) volgen op de voet. De cijfers komen uit de International Business Owners Survey (IBOS) 2004 van adviesbedrijf en accountant Arenthals Grant Thornton.
In Japan, Mexico en Turkije is het aantal ‘supergroei-bedrijven’ het laagst. Slechts 2 procent van alle bedrijven in deze landen wordt als zodanig geclassificeerd. Landen die rond het gemiddelde scoren, zijn Hong Kong, Italië en Zuid-Afrika (elk 12 procent). De grootste EU-economieën, Duitsland en Frankrijk, bevinden zich onder het gemiddelde; in deze landen maakt slechts 8 procent van alle bedrijven een ‘supergroei’ door.
Uit het IBOS blijkt ook dat er bij ‘supergroei-bedrijven’ vaker vrouwen hoge managementposities innemen dan bij andere bedrijven. Bij bijna de helft (46 procent) van de ‘supergroei-bedrijven’ bekleden twee of meer vrouwen een positie in het hoogste management, terwijl dit aantal voor alle bedrijven bij elkaar slechts een derde (34 procent) is. Volgens het onderzoek zijn er nog een paar andere verschillen tussen ‘supergroei-bedrijven’ en bedrijven in het algemeen. ‘Supergroei-bedrijven’ maken een veel grotere kans om door een fusie of acquisitie hun resultaten te verbeteren dan bedrijven in het algemeen (56 procent ten opzichte van 34 procent). Ook is er bij de excellerende bedrijven eerder sprake van meer marketinguitgaven en investeringen op technologisch gebied. Het lijkt erop dat deze bedrijven sneller betaald krijgen, waarbij de gemiddelde betalingstermijn voor verkoopfacturen daalt van 46 dagen voor bedrijven in het algemeen naar 42 dagen voor de snel groeiende bedrijven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Voor het IBOS werden 6.900 middelgrote bedrijven in 26 landen bestudeerd om een groei-index te vormen. Hierbij werd gekeken naar gegevens als de groei van de omzet en van het aantal medewerkers. Om een werkelijk groeicijfer te geven werd de inflatie van de laatste periode van drie jaar niet meegenomen in de berekening. De beste 12 procent van de onderzochte bedrijven wordt beschouwd als ‘supergroei-bedrijven’.
Met ‘supergroei-bedrijven’ worden bedrijven bedoeld die een beduidend grotere groei hebben doorgemaakt dan gemiddeld. Om te bepalen welke bedrijven ‘supergroei-bedrijven’ zijn, ging het economische adviesbureau Experian Business Strategies uit van vier hoofdindicatoren om een gewogen index te berekenen. De vier indicatoren waren: absolute groei van de omzet (aangepast aan de inflatie), procentuele groei van de omzet (aangepast aan de inflatie), absolute groei van het aantal medewerkers en procentuele groei van het aantal medewerkers. Uitgaande van deze berekening behoort 15 procent van alle middelgrote bedrijven in de wereld tot de categorie ‘supergroei-bedrijven’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid