Deze enorme clichés kun je maar beter vermijden als je op zoek bent naar kernwaarden
Integriteit, respect en innovatie: bedrijven die op zoek zijn naar hun kernwaarden, kunnen maar beter wegblijven bij deze drie clichés. Net als de platgetreden paden veiligheid, transparantie of teamwork.
Niet onderscheidend
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamUit een onderzoek van het Britse bureau Maitland naar de belangrijkste kernwaarden van de top 100 op de FTSE (de Londense AEX) blijkt dat veel ondernemingen niet erg onderscheidend zijn als het om de keuzen van hun kernwaarden gaat. In 35 van de gevallen stond integriteit op de lijst, daarna kwam respect (29%), gevolgd door innovatie (24).
ftse3.jpg
Openheid
Opmerkelijk: ook bedrijven in de financiele sector gaan massaal voor integriteit. Maar liefst 9 van de 17 financials uit het onderzoek kozen voor dit begrip. Respect doet het ook goed in deze sector (plek3), net als openheid (5). Niet alleen de weinig onderscheidende keuze is onderwerp van kritiek. Ook het feit dat veel grote - met name financiele - ondernemingen vooral uit blinken in tegenovergesteld gedrag.
Minder courant
Speciaal voor organisaties die op zoek zijn naar een meer onderscheidend identiteitsverhaal, publiceerde Maitland ook een lijst met minder courante kernwaarden. Daarop prijken begrippen als: forward thinking, wetenschappelijk gedreven, open-mindedness, inspiratie, consistencie, autonomie en nieuwsgierigheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid