Overslaan en naar de inhoud gaan

Percentage adblockers onder jongeren ligt al op 35%

De belangrijkste reden om banners te weren is dat er veel te veel internetreclame is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015, een onderzoek dat marketingtechnologie aanbieder Relay42 met onderzoeksbureau No Ties heeft laten uitvoeren onder vijfhonderd personen. Zowel de irritatie over internetreclame als het aandeel adblockers liggen in de leeftijdsgroep jongeren (18-24 jaar) een stuk hoger dan het gemiddelde.

related partner content for mobile comes here

Volgens de onderzoekers heeft 64 procent van de jongeren een hekel aan internetreclame, tegen 51 procent als gemiddelde voor de hele bevolking.

De meeste irritatie levert de preroll op (&;Niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden’), gevolgd door banners die content uit het zicht houden (&;Eerst moeten wegklikken van advertenties alvorens content te kunnen bekijken’). Om zich hieraan te onttrekken, nemen jongeren massaal maatregelen: 35 procent gebruikt adblockers, 9 procent accepteert geen cookies en 2 procent navigeert anoniem.

Het onderzoek laat zien dat het adblockgebruik onder jongeren nog een stuk hoger ligt dan gemiddeld. Uit werd al duidelijk dat 26 procent van de internetgebruikers in Nederland inmiddels een adblocker heeft draaien. Ook bleek dat de ergernis over internetreclame veel hoger is dan over reclame in het algemeen.

Belangrijkste reden om internetreclame te negeren is dat er te veel van is (dit zegt 40 procent) en dat de reclames niet relevant zijn (20 procent). Van deze groep geeft 44 procent aan nooit op online advertenties te klikken.

Deze uitkomsten, samen met de te verwachten groei van adblockers op mobiele toestellen, vormen volgens Tomas Salfischberger, oprichter en ceo van Relay42, een wake-up call voor de adverteerder.

Salfischberger: ‘Online advertising moet gedoseerd, met relevante content, met de juiste timing en op de juiste plek worden toegepast. Een e-mail met een goed aanbod voor telefoonaccessoires is, als je net een telefoon hebt gekocht, in veel gevallen welkom. Een filmpje over een nieuwe auto dat je eerst uit moet kijken voordat je een Youtube filmpje kunt kijken - terwijl je niet eens een rijbewijs hebt - niet’.

Het is hier te vinden.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in