5 manieren waarop een blog een multichannelmarketingstrategie kan ondersteunen
Met zoveel verschillende marketingtactieken om uit te kiezen, laten meer en meer business to business bedrijven blogs links liggen. Bloggen is niet makkelijk. Je moet kunnen schrijven. Het vereist creativiteit en discipline. Het vraagt om constant nadenken en het creëren van waarde voor lezers. Echter, gegeven de opmars van digitale en vooral mobiele media is het moeilijk om te zien hoe je het creëren van content zou kunnen omzeilen. En de makkelijkste manier om vindbare content te publiceren is nog steeds een blog.
Bloggen past op vijf belangrijke manieren in een multichannel business to business marketing strategie.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Blog als basis
Interactie met lezers van een blog en bijbehorende sociale netwerken biedt een van de beste manieren om een marketinginitiatief te beginnen.
Door te bloggen over nieuwe ideeën kan je het water testen en trouwe klanten in de conversatie betrekken. Reageren zij enthousiast dan vormen zij vormen de basis van je mond-op-mond brigade. Zij kunnen je ook helpen je propositie aan te scherpen.
Als je daarna begint om andere marketingtactieken bij te schakelen heb je al een vindbare basis waar je op verder kan bouwen.
Blog ter ondersteuning
Content - en in het bijzonder een blog - vervult een belangrijke rol in de marketingcyclus. Het maakt je vindbaar, het geeft mensen iets om over te praten, en het geeft mensen houvast je bedrijf te positioneren.
Een blog is de geurende bloesem die de bijen aantrekt. Ook als andere initiatieven de interesse aanwakkeren komt er onherroepelijk het moment dat potentiële klanten op zoek gaan naar informatie, misschien via Google of misschien via hun sociale netwerk.
Gebruik een blog om content te publiceren die de ervaring voortzet die je met andere marketingtactieken bent begonnen.
Blog als neutralisator
Concurrenten! Is er echt geen ontkomen aan?
Als je product of dienst echt waarde heeft, dan kan je erop wachten dat een concurrent opstaat of reageert op je propositie. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je met bloggen in de tegenaanval kan gaan.
Begin met een karmatische benadering en blog over algemene industrie trends, inclusief de onderwerpen waar je concurrent over publiceert. Zorg ervoor dat je voor je concurrent belangrijke keywords gebruikt.
En wat denk je? Elke keer als je concurrent in een zoekmachine naar boven komt sta jij er vlak bij.
Iets anders, stel je concurrent zet jou verkeerd neer. Dat is mij in ieder geval meer dan eens overkomen. Je moet daarop reageren, misschien niet direct, maar je moet eventuele zorgen en misvattingen uit de weg ruimen. Een blog is hiervoor het instrument bij uitstek. Iedere keer als het onderwerp ter sprake komt verwijs je naar de blogpost waarin je de misvattingen aan de kaak stelt. Houd je daarbij wel aan de feiten.
Blog als katalysator
Veel van de hedendaagse marketingtactieken draaien om content marketing. Zelfs in deze blog heb ik het al verschillende keren genoemd.
Content marketing blijft echter, een soms geforceerde, conversatie tussen jou en een bestaande of potentiële klant. Wat je eigenlijk wil is een conversatie over jouw merk tussen klanten onderdeling want dat is een van de meest vertrouwenwekkende signalen dat een merk kan produceren.
Gebruik je blog als katalysator. Gebruik het letterlijk om nieuwe ideeën, concepten en gedachten in de markt te injecteren als zaadje voor conversaties over jouw merk. Geef mensen iets om over te praten, te beginnen bij jouw ideeën.
Blog als mobile content
Soms raak je als blogger verstikt in je eigen geschrijf. Maar een blog is een online publicatieplatform, niets meer en niets minder. En hoewel je het soms vergeet kan je vrijwel elke soort content op een blog publiceren.
Dit van groot belang in de huidige online wereld waar steeds meer mensen via smartphones en tablets het Internet op gaan. De kleine schermpjes maken lezen moeilijker, waardoor grafische content belangrijker wordt.
Integreer grafische elementen in je blog. Publiceer foto’s, fimpjes, infographics, kaartjes, grafieken, enz. speciaal voor mobiele gebruikers. Maak van je blog een visuele tuin met elementen die mensen met hun mobiel kunnen bekijken en delen.
Tenslotte
Bloggen is zo veelzijdig dat het op vele verschillende manieren in een multichannel campagne kan worden ingezet. Hoe je ook besluit om verder te gaan, beschouw een blog als een krachtig instrument in een grotere context. Onthoud: een blog is geen eiland en blog nooit om het bloggen!
Meer over multichannel business to business marketing vind je op bhbmarketing.biz.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid