Overslaan en naar de inhoud gaan

Social travel: act like a local

De vakantie is voorbij. Reisaanbieders hebben weer een vermogen stukgeslagen op Adwords en affiliate marketing. Dat het ook anders kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor veel mensen zit de vakantie er alweer op. De meeste vakantiegangers hebben hun reis dit jaar nog traditioneel geboekt: vanuit de luie stoel reizen en aanbieders vergelijken en vervolgens boeken. Reisaanbieders hebben daarom traditioneel weer een vermogen stukgeslagen op Adwords en affiliate marketing, daarbij tegen elkaar opbiedend op CPC en commissie.

related partner content for mobile comes here

Door deze groeiende marketingkosten en krimpende marges zijn veel reisorganisaties genoodzaakt alternatieven te zoeken voor hun traditionele marketingmiddelen. Social media is hier de belofte die nog niet wordt ingevuld. Dat ligt niet aan het medium, maar aan de (zakelijke) gebruikers. Want uit blijkt dat slechts 19% van de social media gebruikers hier actief een reisorganisatie volgt, voornamelijk om aanbiedingen te ontvangen. Een nog kleiner percentage (9%) zoekt via deze weg contact met een reisorganisatie. Daarentegen leest 59% van hen vakantieberichten van mensen uit hun netwerk. In plaats van de commerciële kansen van dit social media gedrag te benutten ligt bij veel reisorganisaties de focus op informeren, inspireren en de dialoog aangaan. Zaken waar de meeste vakantiegangers dus geen behoefte aan hebben.

Een andere ontwikkeling is dat consumenten steeds vaker op zoek gaan naar een persoonlijke manier van reizen. Steeds meer vakantiegangers kiezen voor een appartement of bed & breakfast direct bij de eigenaar en vermijden zo eentonige hotels. Kleine en particuliere aanbieders profiteren van deze ontwikkeling. De trend die deze ontwikkeling verder doortrekt is die van social travel: reizigers overnachten bij een local, die zijn appartement of een andere slaapplaats (al dan niet tegen betaling) ter beschikking stelt. Deze contacten worden gelegd via sites als of ‘good old’ Facebook. Naast de persoonlijke manier van reizen biedt social travel de moderne globetrotter ook persoonlijke contacten, en daarmee een unieke inkijk in de cultuur, gebruiken en bezienswaardigheden van een land of stad.

Leuk allemaal, maar hoe speel je als traditionele reisorganisatie nu in op deze trends? Hoe benut je de kansen die dit consumentengedrag je bieden? Vooral het social travel gedrag en de terugkeer naar het persoonlijke en kleinschalige bieden mogelijkheden waarvoor je niet direct je hele business model hoeft om te gooien:

1. Maak reizen weer persoonlijk door een niche strategie te volgen;
2. Geef je reizen en bestemmingen een gezicht door de mensen hierachter (zoals de hotelier of reisleider) naar voren te schuiven;
3. Faciliteer en stimuleer deze lokale aanbieders de rol van ‘local’ te vervullen;
4. Stop met centraal informeren, inspireren en de dialoog aangaan, daaraan is geen behoefte;
5. Faciliteer en stimuleer in plaats daarvan het delen van vakantie ervaringen.

Zoals gezegd hoef je hiervoor niet direct je hele business model om te gooien, maar een post op je Facebook pagina met de tekst “vertel hieronder je vakantie ervaringen” of “lees hier de belevenissen van reisleidster Karin” gaat ook niet werken. Om deze sociale en lokale trends te benutten is meer nodig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in