'10% van mediabudget zou voor mobiel moeten zijn'
Begin deze maand heb ik in een artikel geschreven dat -ondanks dat mobile een hot topic is- de mobile advertising inzet door mediabureau's en adverteers momenteel nog wel wat beperkt is (zie hier). Beetje bij beetje wordt mobiel al meer ingezet, maar een vast onderdeel van een mediaplan is het zeker nog niet.
Vorig jaar werd in een Amerikaans onderzoek de media budgetten vergeleken met met de gemiddelde tijdsbesteding per medium. Hierin kwam onderandere goed naar voren dat er momenteel vooral bij print er een scheefgroei is tussen ingezette mediabudgetten (dagbladen 9,7% /magazines 15%) en de gemiddelde tijdsbesteding (dagbladen 2,8% /magazines 4%) hiervan. Kortom: veel advertenties, maar weing eyeballs.
Onderzoek tijdsbesteding vs advertentiebudget
#039;" title="MobileMarketingNl#5782564354822216354'">
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Na Finland heeft Nederland wereldwijd het hoogste aantal tijdschiften per hoofd van de bevolking, dus grote kans dat hierin het verschil tussen ingezette advertentiebudgetten en de tijdsbesteding nog meer uit elkaar staat. In ieder geval een schil contrast wanneer je kijkt naar de gemiddelde tijdsbesteding (10,9%) van mobiele media en het aandeel van ingezette budgetten (0,9%). Kortom: media wordt mobiel flink geconsumeerd, maar advertenties zijn er in beperkte mate te zien.
Wanneer je de term :'Advertisers go where the consumers are' letterlijk zou toepassen houdt dit in dat zo'n 10 procent van de mediabudggetten op mobiel ingezet zouden moeten worden.
Uiteraard gaat het hier om een Amerikaans onderzoek, maar als we deze percentages naast de totale in Nederland ingezette netto media bestedingen van € 4,925 miljard neerleggen, komen we op een duizelingwekkend bedrag van € 500 miljoen uit.
Uiteraard zijn er nog andere factoren die de media inzet bepalen, maar dit biedt wel mogelijkheden tot een interessante discussie.
MobileMarketing.nl 2012
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid