Verdwijnen C1000 geeft supermarktketens lucht
Bij de vele promotieacties worden A-merken veelal onder de kostprijs verkocht. Dat kost de supers veel geld.
Matthijs Deguelle verwacht dat dit soort acties zullen verdwijnen: ‘Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000 klant en verwachten wij een toename van “vaste lage prijs”-acties of bulkacties waarmee supermarkten deze actiegevoelige klanten hopen aan te trekken.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Daarna zal er rust komen. Het moet ook wel, want lager kunnen de prijzen in Nederlandse supermarkten bijna niet.
De winstmarge van de gemiddelde supermarkt is niet veel hoger dan zo’n 2 procent. De Nederlandse levensmiddelenprijzen behoren tot de laagste van Europa.
De consolidatieslag van de afgelopen jaren is volgens de ABN Amro-econoom een logisch gevolg van de prijzenoorlog die de supermarkten de afgelopen jaren hebben gevoerd.
Zo verdwenen onder andere Edah en Super de Boer uit het winkellandschap.
Nu lijkt de prijzenoorlog tot een einde te zijn gebracht.
Maar de consolidatieslag is niet voorbij, voorspelt Deguelle, die daarbij wijst op de stille groei van de Duitse keten Lidl.
Die zou veranderen van een ‘discounter met delicatessentrekjes’ naar een fullservice supermarkt en daarmee een bedreiging kunnen gaan vormen voor Albert Heijn en Jumbo.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid