'Haal waarschuwingen van pakjes sigaretten'
Teksten als 'Roken is dodelijk' of foto's van zwartgeblakerde longen kunnen zelfs het tegenovergestelde effect hebben, waarschuwt onderzoeker Gjalt-Jorn Peters. "Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. Dat kan niet de bedoeling zijn."
De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat de angstaanjagende waarschuwingen van de pakjes gehaald worden. "Als je mensen wil motiveren om hun gedrag te veranderen, is het zaak om dat niet te emotioneel te brengen. De nadruk leggen op de negatieve consequenties werkt maar voor een bepaalde groep mensen: alleen de mensen die geloven dat ze kunnen stoppen met roken."
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDaarom is het volgens Peters belangrijk om de boodschap anders te formuleren. "Wellicht kunnen er tips op de pakjes komen te staan: 'koop minder sigaretten' of 'vermijd situaties waarin je meestal rookt' of 'vertel je vrienden dat je wil stoppen'."
Expertisecentrum voor tabakspreventie Stivoro zegt dat de verhoging van de prijs van tabak de meest effectieve manier is om mensen te doen stoppen met roken. Volgens de stichting heeft een verdrievoudiging van de prijs van tabak tussen 1990 en 2005 in Frankrijk tot een halvering van het aantal rokers geleid. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid