Overslaan en naar de inhoud gaan

'Haal waarschuwingen van pakjes sigaretten'

Angstaanjagende waarschuwingen op pakjes sigaretten werken niet. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Maastricht in een artikel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Teksten als 'Roken is dodelijk' of foto's van zwartgeblakerde longen kunnen zelfs het tegenovergestelde effect hebben, waarschuwt onderzoeker Gjalt-Jorn Peters. "Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. Dat kan niet de bedoeling zijn."

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat de angstaanjagende waarschuwingen van de pakjes gehaald worden. "Als je mensen wil motiveren om hun gedrag te veranderen, is het zaak om dat niet te emotioneel te brengen. De nadruk leggen op de negatieve consequenties werkt maar voor een bepaalde groep mensen: alleen de mensen die geloven dat ze kunnen stoppen met roken."

Daarom is het volgens Peters belangrijk om de boodschap anders te formuleren. "Wellicht kunnen er tips op de pakjes komen te staan: 'koop minder sigaretten' of 'vermijd situaties waarin je meestal rookt' of 'vertel je vrienden dat je wil stoppen'."

Expertisecentrum voor tabakspreventie Stivoro zegt dat de verhoging van de prijs van tabak de meest effectieve manier is om mensen te doen stoppen met roken. Volgens de stichting heeft een verdrievoudiging van de prijs van tabak tussen 1990 en 2005 in Frankrijk tot een halvering van het aantal rokers geleid. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in