Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor begenadigd marketeer Michel Schaeffer (1967-2019) was het niet snel goed genoeg

Schaeffer schreef niet alleen ‘Het geheim van bol.com’, hij was het ook.
Michel Schaeffer
Michel Schaeffer

Maar een keer in de zoveel tijd wordt er een uitzonderlijk mens geboren.
Een Frenkie, Max of Michel.
Michel was groot, charismatisch en een begenadigd marketeer.
Een topsporter voor wie het nooit goed genoeg was.

related partner content for mobile comes here


Hij werd met bol.com klant bij Van Walbeek Etcetera.
En nam ons (samen met Daniel Ropers) 12 jaar mee in zijn achtbaan.
Hij was loyaal, maar het was geen free ride.
Zeker niet de makkelijkste klant, misschien wel de moeilijkste.
Hij was een Effie- en een Loeki-beest.
Een datacruncher, met oog voor de magie van creatie.
Wat we ook maakten.
Alles moest strategisch 100% kloppen.
Maar als er geen goeie eindgrap in zat, kregen we evengoed om onze oren.
Met deze gouden combinatie maakten we ons beste werk.
23 Loeki-nominaties, stapels Effie’s, SAN Groot Accenten.
Het geheim van bol.com werd zo ook het geheim van Etcetera.
Want Michel innoveerde niet alleen zijn bedrijf.
Maar ook zijn collega’s en de bedrijven die voor hem werkten.

 

Met zijn aangeboren honger naar beter innoveerde hij ook zichzelf.
Zo ging hij regelmatig naar Sillicon Valley en China.
'Om mezelf weer even dom te voelen', zo beschreef hij zijn studiereizen.
Om mijzelf dom te voelen, hoefde ik zelf niet ver te reizen.
Dan sprak ik gewoon even met Michel af, in Utrecht of Amsterdam.
En werd zo bijgeschoold in de laatste ontwikkelingen.
Na zijn afscheid bij bol.com hielden we contact.
En ging het over andere dingen.
Over de carrière van zijn vrouw Inge, het huis in Portugal.
En zijn commissariaten, in die volgorde.


April zou hij op ons kantoor optreden, in een panel met Les Binet.
Drie dagen van tevoren zegde hij af, niets voor Michel.
'Ik heb net de diagnose van de artsen gekregen, en ben serieus ziek.'
De grote Schaeffer voor wie de wereld altijd maakbaar was, totaal uit balans.
Toch werd hij snel weer strijdbaar.
Hij ging de situatie te lijf zoals hij zijn bedrijf leidde.
Met scenario’s, second opinions en consultants over de hele wereld.
Met hoop en controle.
Twee weken geleden belde hij met een hese stem.
'Het gaat nu niet zo goed.'
'Maar als ik me maar even iets beter voel, spreken we direct af.'
Of het wel in de buurt van zijn woonplaats kon.


Dat dit er niet meer van gaat komen, valt niet te begrijpen.
Goeie genade Michel, wat zijn er veel mensen die je verschrikkelijk gaan missen.
Maar wat hebben we van je genoten en wat was je groots.
Master of the universe!

 

Namens alle Etcetera’s,

Dick van der Lecq

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
René Repko

Wat ontzettend mooi verwoord. Inderdaad, heel af en toe staat er uitzonderlijk mens op....

Mark Appel

Mooi geschreven Dick, amen...

Bert Schalk

Prachtig geschreven.......

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in