Herpositionering Volkswagen: ‘Krachtig, fris, positief en aantrekkelijk’


Op de komende IAA autotentoonstelling van Frankfurt presenteert Volkswagen naast het elektrische model, de ID.3, ook zijn nieuwe merklogo en corporate identity. Dat moet een ‘big bang’ worden. Het merk zelfs spreekt van ‘de wereldpremière van het “Nieuwe Volkswagen”’.
Met de nieuwe merkidentiteit wil Volkswagen jonger, digitaler en ‘nog moderner’ voor de dag komen. Het merk: ‘Het “Nieuwe Volkswagen” is krachtig, fris, positief en aantrekkelijk.’ De nieuwe corporate identity, (in een recordtijd van negen maanden in eigen huis ontwikkeld), moet mobiliteit reflecteren, ‘als natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven’. Volkswagen’s designchef Klaus Bischoff zegt: ‘Volkswagen heeft daarin altijd een sleutelrol gespeeld. En dat doet het ook in dit nieuwe tijdperk waarbij “digital first” het motto is.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKleurrijker
Het idee is dat de nieuwe merkidentiteit overal tot uiting komt. Volkswagen: ‘In het design van de modellen, in het contact met klanten en in de presentatie van het merk als geheel. Het doel is om een nieuwe, allesomvattende klantbeleving te creëren, die wereldwijd en via alle kanalen modern en aansprekend is.’ Het merk omschrijft de nieuwe corporate identity als ‘krachtiger, kleurrijker en meer dan ooit digitaal georiënteerd: van logo tot en met beeldmateriaal’.

Geen perfecte reclamewereld meer
Bovendien zegt Volkswagen in de toekomst geen ‘perfecte reclamewereld’ meer neer te zetten, maar wil het zich menselijker en levendiger presenteren. ‘In plaats van de auto zelf komen het leven en de mobiliteitservaring van mensen centraal te staan.’
Logo
Het nu nog niet onthulde nieuwe Volkswagen-logo is volgens de ontwerpers moderner, duidelijker en eenvoudiger. ‘Het nieuwe design beperkt zich tot de essentiële elementen en is vlak en tweedimensionaal. Daarmee is het flexibeler inzetbaar en perfect herkenbaar in digitale media.’ Volkswagen gaat voor het eerst ook een soundlogo gebruiken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidWat vernieuwend! Niet het product centraal maar de gebruiker... Hoe komme ze er op!!
Volkswagen wil niet langer een perfecte reclamewereld neerzetten, maar alles wat ik hier lees wijst juist in die richting: ‘krachtig, kleurrijk, fris, positief, aantrekkelijk’. De plaatjes erbij doen het ergste vrezen..