Overslaan en naar de inhoud gaan

CEO Insights: Murk Spits (Vrumona) over nul suiker, statiegeld en craft soda’s

De frisdrankindustrie heeft lastige dossiers aan de broek hangen. Maar Murk Spits weet hoe hij de business kan laten groeien.
Ronald Voorn (l) en Murk Spits
Ronald Voorn (l) en Murk Spits
© Adformatie
Ronald Voorn (l) en Murk Spits
Ronald Voorn (l) en Murk Spits
© Adformatie

CEO Insights is een samenwerking tussen Adformatie en marketingwetenschapper Ronald Voorn. Elke maand trekken we erop uit om een CEO of een CMO te interviewen over zijn dromen, daden, problemen en successen. Het spits wordt heel toepasselijk afgebeten door Murk Spits, topman van Vrumona. Tenminste… ten tijde van het interview.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

Nul suiker? Ach, Vrumona staat bij mij al heel lang op nul, met de rest van Heineken erbij. Jarenlang vond Heineken-baas Van Boxmeer het nodig tv-kijkers te teisteren met opdringerige 'dit programma wordt mede verpest door Sourcy'-reclames, die plotseling, middenin programma's opdoken. Zo toonde hij zijn minachting voor tv-kijkers en daarmee dus ook voor zijn klanten. Met zo iemand doe ik geen zaken. Nul suiker begint met nul reclame-overlast.

Patrick van Drongelen

Beste Kees,
Ik snap totaal niet wat je hier nu probeert duidelijk te maken. Je zit notabene op een reclame platform en dan ga je de manier waarop ze reclame maken als argument gebruiken om hun product niet te kopen. Terwijl de kern van het artikel gaat over suikerreductie en welke rol dat speelt in de strategische keuzes die Vrumona maakt / moet maken. Dan ben je op én op de verkeerde site terecht gekomen én dan mis je de kern van het artikel. Of je had gewoon zin om iets negatiefs over Heineken en Vrumona te zeggen, dat kan natuurlijk ook.

Kees

Wat ik wil duidelijk maken is dat het geen enkele zin heeft om allerlei nieuwe producten te ontwikkelen of strategische keuzes te maken als je toch niks verkoopt omdat je reclamebeleid niet deugt. Allemaal verspilde moeite, ik koop het juist vanwege dat reclamebeleid toch niet. En dat lijkt mij nu juist op een reclame platform uitermate nuttig om naar voren te brengen.

Scato van Opstall

Daar gaan we weer! Vrumona probeert z'n handen in Murky waters te wassen. Het bedrijf was (en is, vrees ik) een van de ondersteunende partijen van Nederland Schoon/ Supporter van Schoon, heel slim opgericht door de industrie om statiegeld tegen te gaan: als mensen genoeg zouden oprapen en we minder zwerfafval krijgen, kon eindelijk ook dat lastihe statiegeld op literflessen worden afgeschaft. Dat was LETTERLIJK de deal, beste mensen. Ondertussen was het Afvalfonds van de drank- en retailindustrie ook met het 'lastige dossier' actief, directeur Mol van Otterloo zette achter de schermen de NL vestigingen van de Duitse Aldi en Lidl onder druk om hun pro-statiegeld beleid te veranderen. Afvalfonds en Nederland Schoon ontkennen dat natuurlijk systematisch, 'we zijn geheel neutraal'. Ondertussen werd een pro-statiegeld column van gastschrijver Ivo de Wijs werd geweigerd, eerste bootje van de toenmalige start-up Plastic Whale werd pas gesponsord nadat de oprichters hun pro-statiegeld standpunt inslikten en in het Supporter van Schoon programma op scholen wordt statiegeld niet genoemd als oplossing. Heel geraffineerd allemaal. Ook Murk legt de verantwoordelijkheid weer als vanouds alleen bij de consument 'die de boel op straat gooit' en als je strooit met (sub)teksten als 'statiegeld is geen doel op zich' is de werkelijke agenda van Vrumona denk ik wel duidelijk. Murk weet best dat je PET alleen hoogwaardig kan recyclen als je de retourstroom zuiver houdt, wat prima gaat met statiegeld dat bovendien de plastic soep vermindert (huidige literflessen: 95% retour met een miniem beetje statiegeld) Het interesseert Vrumona c.s. geen reet dat meer dan 90% van die vieze consumenten al decennia voor statiegeld is, maar hun lobbyspel al tientallen jaren zorgt dat 550 MILJOEN kleine PET flesjes per jaar (alleen in NL al!!!) niet duurzaam gerycled worden en deels in het milieu belanden. De duurzame wil van de de burger & consument legt het af tegen Het Grote Graaigeld, laten we er geen doekjes om winden. En doe voortaan wat research, zodat dit soort Spitse types hun 'lastige dossiers' niet kunnen greenwashen. Dat de discussie in NL veranderd is de laatste vijf jaar klopt zeker, de industrie snapt dat statiegeld eraan komt - en is stiekem blij dat ze het decennia hebben kunnen tegenhouden, want dat is allemaal winst voor de aandeelhouder geweest. Goed voor je bonus, slecht voor het milieu. Dat kan anno 2019 beter, volgens mij... Dus veel succes met de promotiemeisjes en andere 'lastige dossiers' bij Heerlijk Transparant Heineken.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in