Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet Coca-Cola stijgt, vooral door bekritiseerde prijsverhogingen

Prijzen Coca-Cola-producten stegen vorig jaar met 11 procent.
Coca-Cola
Coca-Cola

Coca-Cola heeft het afgelopen jaar meer omzet geboekt, vooral dankzij prijsverhogingen. De frisdrankproducent, waaronder ook Fanta, Sprite en Fuze Tea vallen, kreeg de afgelopen tijd te maken met kritiek op zijn winstmarge. Het bedrijf heeft de prijzen van zijn producten vorig jaar over de gehele linie met 11 procent verhoogd.

related partner content for mobile comes here

Coca-Cola zag in 2024 de omzet stijgen naar bijna 47,1 miljard dollar, ongeveer 45,6 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan in 2023. De nettowinst is echter wel gedaald naar ruim 10,6 miljard dollar, een afname van 1 procent. De kosten van de frisdrankproducent lagen vorig jaar een stuk hoger.

Krimpflatie en hogere inkoopprijzen

Vanuit meerdere landen is kritiek geuit op de winsten van grote levensmiddelenproducenten als Coca-Cola. Zo beschuldigden twee Amerikaanse politici Coca-Cola, PepsiCo en voedingsmiddelenproducent General Mills in oktober van het profiteren van krimpflatie over de ruggen van consumenten. Daarvan is sprake als de inhoud van een verpakking kleiner wordt, maar de prijs gelijk blijft.

Ook in Nederland is er onvrede over de prijzen die fabrikanten als Coca-Cola vragen. De topmannen van Jumbo en PLUS zeiden vorige maand dat sommige fabrikanten van A-merken momenteel hogere inkoopprijzen vragen dan die van huismerken. Daardoor stijgen de prijzen van producten van A-merken ook voor consumenten harder dan die van huismerken.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in