Overslaan en naar de inhoud gaan

Inflatie en toenemende concurrentie maken 73 procent van de Nederlanders minder merktrouw

Althans, dat claimt zakelijk techbedrijf ServiceNow op basis van eigen onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bijna driekwart (73 procent) van de Nederlandse consumenten is minder loyaal aan een merk dan twee jaar geleden. Dat komt vooral door de hoge inflatie en toenemende concurrentie, die consumenten er vaker toe bewegen om nieuwe merken, producten en diensten een kans te geven. Dat claimt zakelijk techbedrijf ServiceNow op basis van eigen onderzoek onder tweeduizend Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Ontevreden werknemers

Er is ook goed nieuws voor organisaties, aldus ServiceNow. Merken kunnen verschillende handvaten gebruiken om de merkloyaliteit van consumenten te vergroten. Het onderzoek noemt gepersonaliseerde ervaringen voor de consument als belangrijkste beïnvloedingsfactor. 81 Procent van de Nederlanders vindt gepersonaliseerde ervaringen namelijk een belangrijke factor. Zeventig procent van de ondervraagde Nederlanders is loyaler aan een bedrijf dat de klant begrijpt. Redelijk opmerkelijk is dat consumenten blijkbaar ook in grote mate geven om de tevredenheid van werknemers. 66 Procent van de respondenten is minder loyaal aan een merk als ze weten dat de werknemers niet tevreden zijn. Hoe een consument te weten komt over de tevredenheid van een werknemer, meldt het onderzoek niet.

Het merendeel van de Nederlandse consumenten (zestig procent) zegt ook loyaler te zijn aan merken die investeren in technologie om een betere klantenservice te bieden. Wat sectoren betreft zijn de meeste Nederlanders het meest enthousiast over de klantenservice van de zorg (veertig procent), gevolgd door retail (32 procent) en consumer techbedrijven (28 procent). 

Investeren in techniek

'We zien dat merkloyaliteit inmiddels ook wordt aangetast door de stijgende inflatie,' zegt Jean Pierre van Tiggelen, Area VP en country manager Nederland van ServiceNow. Hij vervolgt: 'Bedrijven moeten harder werken om klanten aan te trekken en te behouden. Hoewel de huidige economische situatie betekent dat mensen uiteindelijk op zoek zijn naar betaalbare opties, is er nog steeds voldoende gelegenheid om de loyaliteit van klanten te vergroten. Merken die bewijzen dat zij de klant centraal stellen door te investeren in technologie en de juiste communicatiekanalen, zullen uiteindelijk als winnaars uit de bus komen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in