Heineken-top vervangen


Ruys en Büche treden per 1 oktober 2005 terug.Het aftreden van Ruys (57) stond in eerste instantie niet eerder gepland dan 2006. Hij zal worden opgevolgd door Jean François van Boxmeer, momenteel lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor productie en voor Oost Europa, Noord-West Europa, Heineken Nederland, Griekenland, alsmede voor Afrika en het Midden Oosten. Reden voor de terugtreding van Ruys zouden de tegenvallende omzet en winst van het bierconcern zijn over de afgelopen twee jaar. Tevens heeft Heineken last van een zwakke dollar. De tegenvallende resultaten hebben ertoe geleid dat het concern nu heeft besloten de organisatie ingrijpend te stroomlijnen. Heineken zelf noemt de herstructurering nodig ter stimulering en ondersteuning van een volgende groeifase. De onderneming wordt versneld ingedeeld in vijf nieuwe regio’s, te weten West Europa, Centraal en Oost Europa, Noord- en Zuid Amerika, Afrika en het Midden Oosten en Azië-Pacific. Elke regio zal worden geleid door een ‘regional president’ die rapporteert aan Marc Bolland, de Chief Operating Officer. Didier Debrosse wordt regional president voor West Europa. Hij is nu nog managing director van Heineken Frankrijk. Het regiokantoor komt in Amsterdam. Voor Noord en Zuid Amerika is
Massimo von Wunster benoemd, de managing director van Heineken Italië. Hij verhuist naar New York. Afrika en het Midden Oosten krijgt Tom de Man, managing director van de regio Afrika ten zuiden van de Sahara. Zijn standplaats wordt Amsterdam. Nico Nusmeier wordt regional president voor Midden en Oost Europa. Hij is nu nog managing director van Group Zyviec in Polen. Voor Azië-Pacific start Siep Hiemstra, op dit moment corporate director van Heineken Technical Services. Zijn kantoor komt in Singapore.
De nieuwe Raad van Bestuur bestaat vanaf oktober in plaats van vijf uit drie functies, naast Van Boxmeer maken Marc Bolland en René Hooft Graafland als chief financial officer voortaan deel uit van het bestuur.
Peter Vertregt, directeur marketing van Heineken Nederland, wordt vanaf 23 mei de nieuwe commercieel directeur van SBS Broadcasting. Vertregt volgt hiermee Harold Zwaal op, die na 10 jaar SBS verlaat. Vertregt zal bij SBS ook verantwoordelijk worden voor de commerciële kant van de uitgeefactiviteiten. Peter Vertregt werkte vier jaar bijbij Heineken en was verantwoordelijk voor de campagne ‘Biertje?’ en voor het marketingconcept ‘Sixpack’, met het gelijknamige programma op SBS 6 . Eerder werkte Vertregt elf jaar voor Mars in diverse binnen- en buitenlandse commerciële functies. Wat Zwaal gaat doen is nog niet bekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid