Adriaan Nühn van Sara Lee International: ‘Onze focus was te breed’


Nühn zegt over de veranderingen: ‘We gaan marketing echt meer internationaal aansturen.’
Voor Sanex, Ambi-Pur, Kiwi en Senseo heeft hij al een internationale merkgroep. ‘We hebben veel tijd besteed aan het vaststellen wat de rollen zijn van de lokale en globale marketeers. Ideeën worden door beide groepen bedacht. Concept- en campagne-ontwikkeling zijn echter gecentraliseerd. Brand activation blijft een lokaal proces. Je bedenkt iets goeds en dan wil je het zo snel mogelijk uitrollen. Daardoor verandert de verantwoordelijkheid van de lokale mensen.’
Nühn zegt dat de kracht van zijn onderneming altijd de decentrale aanpak was.’ Als je nu ergens een heel goede campagne of idee hebt, dan wil ik dat ook de anderen daar naar kijken. Dat geldt ook voor de mensen van Douwe Egberts in Nederland. We willen toch dat de mensen zich zo veel mogelijk focussen op de consumer én de customer. De rest halen we bij ze weg. Ik zie wel dat de marketeer bij de grotere bedrijven nog maar weinig keuze heeft. Hij zal zich toch moeten conformeren aan de internationale merkenvoering. Verlies van autonomie hoort daar bij. Er is geen ideale organisatie, maar decentrale merkenorganisaties kunnen niet meer. Als de marketeer daar niet aan kan wennen is hij niet meer succesvol in zijn carrière.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nühn geeft in het gesprek aan dat merken als Duyvis, Lassie, Stegeman en ook Dobbelman op termijn zullen verdwijnen of verkocht worden.
Nühn: ‘We gaan in Household & BodyCare wereldwijd 45 tot 60 merken verkopen. We blijven alleen wel pragmatisch. Als we er verder niet meer in hoeven te investeren en de consumenten en de retailers zien het merk nog zitten, gaan we er mee door.’
Hij zegt: ‘Met Dobbelman kun je de strijd niet winnen. Zo lang je merk nummer één of twee is kun je overleven. Met Prodent zijn we één, maar doen we ook geen basic research meer. Je kijkt wat anderen doen en dan probeer je de goede dingen te kopiëren. Prodent heeft genoeg massa om de wereldmerken Ambi-Pur en Sanex verder te helpen’.
Over de strijd met de retailers zegt Nühn dat Kanis & Gunnink weer terugkomt op de schappen van Albert Heijn: ‘De retailer ziet nu ook wel dat je consumenten niet alles kunt opdringen. Albert Heijn is daarin te ver doorgeschoten. Aan de andere kant: als wij geen sterk merk hebben, verdienen wij die schappositie ook niet. Zo is het nu eenmaal.’
Het gehele interview staat in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid