
Vooral jongeren blijken minder geïnteresseerd in horloges. Dat stelden vertegenwoordigers van grote horlogefabrikanten op de internationale horloge- en juwelenbeurs Baselworld in Basel, Zwitserland.
Volgens hen daalt de gemiddelde verkoop van horloges. In januari en februari 2005 zakte het aantal verkochte goedkope Zwitserse uurwerkjes met 25 procent tot 1,22 miljoen stuks.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensDe duurdere modellen zijn echter steeds meer in trek. Dat is voor Francois Thiébaud, baas van het Zwitserse merk Tissot, geen reden om de verkoop van goedkope horloges te laten schieten. Hij pleit er juist voor de nadruk te leggen op de kwaliteit van de in zijn land gemaakte producten.
In Azië, met name in China, is nog wel vraag naar horloges, in het bijzonder de Zwitserse. In China steeg in de eerste twee maanden van dit jaar het aantal geïmporteerde horloges met 50,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2004.
Op de sieradenmarkt ondervinden Europese juweliers overigens ook veel last van de goedkopere concurrentie uit het Verre Oosten. Vooral Hongkong exporteert veel sieraden. In 2004 steeg die uitvoer in waarde met 19,3 procent tot 2,6 miljard dollar. Hongkong legt zich vooral toe op de middelste prijsklassen, terwijl Europese juweliers zich op het duurdere segment richten.
De beurs Baselworld duurt van 31 maart tot en met 7 april.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee