Doorsnee raakt uit
‘Stuck in the middle’, zou managementgoeroe Michael Porter het noemen. Neem de cijfers. Producten in het premium segment doen het goed. Hun marktaandeel steeg van 27 procent in 1981 naar 40 procent nu. Voor discount merken geldt iets soortgelijks: van 24 procent in 1981 naar 40 procent nu. Alles daartussen in heeft het dus moeilijk: de marktaandelen van het middensegment daalden van gemiddeld 49 procent in 1981 naar 20 procent nu.
De trend illustreert de toegenomen ongrijpbaarheid van de consument. Die koopt een espresso-apparaat van meer dan duizend euro, en goedkope koffie bij de Aldi. Wat te doen als je toch de euvele moed hebt je als marketeer in dat middensegment te begeven? Zorg dat je altijd marktleider bent. Zet in op continuïteit van je marketingbeleid. Kom niet met bloedeloze extensies, maar met werkelijke innovaties. Bepaal de prijs niet op basis van die van de concurrentie, maar op basis van hetgeen de klant er voor over heeft.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid