Kinderen vinden reclame ongeloofwaardig


R.O.C.K., de Reclame Opinie Commissie voor Kids, heeft kinderen in de leeftijd van 10 tot en met 15 jaar gevraagd wat zij vinden van reclame. Het onderzoek werd uitgevoerd door Qrius, in samenwerking met de Consumentenbond. Vier keer per jaar wordt een onderzoek gehouden onder kinderen.
Hoewel slechts 16 procent van de kinderen reclame geloofwaardig vindt, is dit percentage wel gestegen in vergelijking met de vorige keer (een half jaar geleden). Toen zij maar 10 procent te geloven dat in reclame de waarheid wordt verteld. Bijna alle kinderen hadden door dat reclame een commerciële bedoeling heeft.
Een andere conclusie is dat kinderen reclame niet leuk vinden. Bijna tweederde van de kinderen vindt reclame ronduit vervelend. Toch is het entertainmentgehalte van reclame wel hoog. Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit tv-reclames. Bij minder dan de helft van de kinderen wekt reclame de kooplust op. Vaker bij jongens dan bij meisjes en ook eerder bij basisschoolleerlingen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid