Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen vinden reclame ongeloofwaardig

Kinderen zijn goed in staat om door reclames heen te prikken. Slechts 16 procent van de ondervraagde kinderen denkt dat in reclame de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

R.O.C.K., de Reclame Opinie Commissie voor Kids, heeft kinderen in de leeftijd van 10 tot en met 15 jaar gevraagd wat zij vinden van reclame. Het onderzoek werd uitgevoerd door Qrius, in samenwerking met de Consumentenbond. Vier keer per jaar wordt een onderzoek gehouden onder kinderen.

related partner content for mobile comes here

Hoewel slechts 16 procent van de kinderen reclame geloofwaardig vindt, is dit percentage wel gestegen in vergelijking met de vorige keer (een half jaar geleden). Toen zij maar 10 procent te geloven dat in reclame de waarheid wordt verteld. Bijna alle kinderen hadden door dat reclame een commerciële bedoeling heeft.
Een andere conclusie is dat kinderen reclame niet leuk vinden. Bijna tweederde van de kinderen vindt reclame ronduit vervelend. Toch is het entertainmentgehalte van reclame wel hoog. Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit tv-reclames. Bij minder dan de helft van de kinderen wekt reclame de kooplust op. Vaker bij jongens dan bij meisjes en ook eerder bij basisschoolleerlingen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in