Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen éminence grise maar puber

Een plaats aan de bestuurstafel. Echt invloed op wat de organisatie doet en niet alleen wat deze zegt. Voor vol worden aangezien. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is tijd dat we ons weer als een puber gedragen. want meer zijn we eigenlijk niet. En zeker ook niet minder. Wat gebeurt er in de pubertijd? Je voelt onzekerheid, over wie je bent en wat je wilt. Je wilt je afzetten, anders zijn. En het is de tijd waarin je hechte vriendschappen bouwt. En dit zijn juist de kwaliteiten die van ons gevraagd worden.

related partner content for mobile comes here

Onzekerheid
We hebben niets aan professionals die alles weten. Die denken het antwoord voor alles te hebben in een driestappenplan. We moeten vakbroeders hebben die het lef hebben te zeggen dat ze het niet weten. Die niet direct een oplossing hebben. Omdat er te weinig informatie is. Of de verkeerde kennis voorhanden. Professionals die op zoek gaan naar de complexiteit. Erkennen en uiten van onzekerheid is de eerste stap naar volwassenheid.

Afzetten
Communicatieprofessionals moeten niet meepraten met het bestuur, maar zich er juist tegen afzetten. De McKinsey voorman zegt in het NRC van zaterdag 7 september dat bestuurders sparring partners zoeken, criticasters en dat is precies de rol van een communicatieprofessional. Niet: ‘Ja, hm hm. Goed idee.’ Maar: ‘Nee, dat is een slecht plan. Dit roept echt een verkeerd beeld op.’ No change without a rebel.

Vriendschappen bouwen
We moeten niet in onszelf gekeerd op zoek naar wat nu met twee decimalen achter de komma, de definitie van communicatie is. We moeten juist vrienden worden met zoveel mogelijk andere disciplines. Met onze voorlopers, psychologie, sociologie, organisatiekunde. Met de afdelingen P&O en Strategie. We komen pas tot ons recht in samenwerking met anderen. Als we elkaar goed begrijpen, kunnen we echt onze toegevoegde waarde leveren. Niet als we krampachtig ons eigen vakgebied proberen vast te houden. Vrienden maken. Wederzijds begrip opbouwen en samenwerken!

Kortom, het is tijd dat we ons weer puberaal gaan gedragen! Prima toch. Communicatie biedt je de kans jong te blijven. Wie wil dit nu niet? Een dikke sigaar met de old boys roken, kan altijd nog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in