Vakgenoten! - De troonrede van Polle de Maagt
Goed nieuws: ons land heeft ons nodig! En dan bedoel ik niet zozeer dat we meer communicatie en marketing nodig hebben. Integendeel. Laten we als sector juist minder communiceren en meer onze gezamenlijke creativiteit, slimheid, ervaring en sluwheid gebruiken om daadwerkelijk dingen anders te doen.
Een voorbeeld. De Deen Pelle Hansen had het helemaal gehad met het straatvuil in zijn thuisstad Kopenhagen en ontwikkelde een simpel experiment. Een week lang testte hij verschillende hypotheses in een winkelstraat. Boetes. Foto’s van blije mensen die afval in een vuilnisbak gooien. Grote borden met pijlen. Centraler geplaatste vuilnisbakken. De beste oplossing? Fluo-groene vuilnisbakken met fluo-groene voetstappen die ernaartoe leiden, reduceren het afval op straat met 33 procent. Als u onlangs in Kopenhagen bent geweest, heeft u de bakken vast gezien; ze staan inmiddels door de hele stad.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Geïnspireerd door dit voorbeeld, stel ik een aantal simpele maatregelen voor:
1) Verplichte tewerkstelling. Laten we verplicht 5 procent van onze tijd besteden aan projecten die Nederland beter maken. Niet aan communicatie of aan obligate goede doelen. Maar aan projecten zoals die van Pelle. Heb je een project dat echt werkt? Dan deel je mee in de kostenbesparing/opbrengsten.
2) Verplichte inburgeringscursus en taalles. Uitburgeren uit reclamejargon en reclameprijzen, inburgeren in hoe consumenten en klanten echt babbelen en werk dat mensen echt verder helpt. Meldplicht voor mensen die zich bezoldigen aan te grove vormen van bullshitbingo.
3) Een publicatiequotum. We hebben voorlopig even genoeg sociale-mediamodellen, boeken over het veranderende communicatielandschap en tweets over hoeveel er getwitterd werd over The Voice of Holland. Laten we eerst weer eens wat dingen doen die werken, dan kunnen we ter zijner tijd weer eens overwegen daar een boek over te schrijven.
4) Verplicht ondergaan van je eigen werk. Wat je ook verzint, krijg je met dezelfde mediadruk op je eigen bord. Dus bent u de marketingman achter Tena Lady? Bereid u vast maar voor op het feit dat u elk aankomend reclameblok uw eigen reclame moet bekijken.
5) Minder meetings. Vond de meerderheid van de aanwezigen de meeting nutteloos, dan betaalt de initiator de opgetelde uurlonen uit eigen zak.
6) Lijfstraffen voor flashmobs en virals.
Het staat u vanzelfsprekend vrij, waar nodig, deze maatregelen aan te vullen, zolang u zich houdt aan maatregel 2.
En vakgenoten, laten we deze maatregelen niet alleen toepassen op onze sector, maar ook op de politiek. Dan wordt 2014 een schitterend jaar.
Polle de Maagt (1982) verandert bedrijven om minder bezig te zijn met advertising en meer met oplossingen die consumenten echt helpen (acts, not ads). Vanuit Gent, Amsterdam en Londen werkt(e) hij onder andere voor de global teams van KLM, Nike een Zweeds meubelmerk en een Amerikaans koffiemerk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid