Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakgenoten! - De troonrede van Polle de Maagt

Laten we als vak wat minder communiceren en meer onze gezamenlijke creativiteit, slimheid, ervaring en sluwheid gebruiken om daadwerkelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Goed nieuws: ons land heeft ons nodig! En dan bedoel ik niet zozeer dat we meer communicatie en marketing nodig hebben. Integendeel. Laten we als sector juist minder communiceren en meer onze gezamenlijke creativiteit, slimheid, ervaring en sluwheid gebruiken om daadwerkelijk dingen anders te doen.

related partner content for mobile comes here

Een voorbeeld. De Deen Pelle Hansen had het helemaal gehad met het straatvuil in zijn thuisstad Kopenhagen en ontwikkelde een simpel experiment. Een week lang testte hij verschillende hypotheses in een winkelstraat. Boetes. Foto’s van blije mensen die afval in een vuilnisbak gooien. Grote borden met pijlen. Centraler geplaatste vuilnisbakken. De beste oplossing? Fluo-groene vuilnisbakken met fluo-groene voetstappen die ernaartoe leiden, reduceren het afval op straat met 33 procent. Als u onlangs in Kopenhagen bent geweest, heeft u de bakken vast gezien; ze staan inmiddels door de hele stad.

Geïnspireerd door dit voorbeeld, stel ik een aantal simpele maatregelen voor:
1) Verplichte tewerkstelling. Laten we verplicht 5 procent van onze tijd besteden aan projecten die Nederland beter maken. Niet aan communicatie of aan obligate goede doelen. Maar aan projecten zoals die van Pelle. Heb je een project dat echt werkt? Dan deel je mee in de kostenbesparing/opbrengsten.
2) Verplichte inburgeringscursus en taalles. Uitburgeren uit reclamejargon en reclameprijzen, inburgeren in hoe consumenten en klanten echt babbelen en werk dat mensen echt verder helpt. Meldplicht voor mensen die zich bezoldigen aan te grove vormen van bullshitbingo.
3) Een publicatiequotum. We hebben voorlopig even genoeg sociale-mediamodellen, boeken over het veranderende communicatielandschap en tweets over hoeveel er getwitterd werd over The Voice of Holland. Laten we eerst weer eens wat dingen doen die werken, dan kunnen we ter zijner tijd weer eens overwegen daar een boek over te schrijven.
4) Verplicht ondergaan van je eigen werk. Wat je ook verzint, krijg je met dezelfde mediadruk op je eigen bord. Dus bent u de marketingman achter Tena Lady? Bereid u vast maar voor op het feit dat u elk aankomend reclameblok uw eigen reclame moet bekijken.
5) Minder meetings. Vond de meerderheid van de aanwezigen de meeting nutteloos, dan betaalt de initiator de opgetelde uurlonen uit eigen zak.
6) Lijfstraffen voor flashmobs en virals.

Het staat u vanzelfsprekend vrij, waar nodig, deze maatregelen aan te vullen, zolang u zich houdt aan maatregel 2.
En vakgenoten, laten we deze maatregelen niet alleen toepassen op onze sector, maar ook op de politiek. Dan wordt 2014 een schitterend jaar.

Polle de Maagt (1982) verandert bedrijven om minder bezig te zijn met advertising en meer met oplossingen die consumenten echt helpen (acts, not ads). Vanuit Gent, Amsterdam en Londen werkt(e) hij onder andere voor de global teams van KLM, Nike een Zweeds meubelmerk en een Amerikaans koffiemerk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in