Overslaan en naar de inhoud gaan

(Top of Flop) Triodos Bank

Triodos Bank heeft de campagne ‘Klein. Het nieuwe groot’: samen kunnen we voor een grote verandering zorgen. Is die campagne succesvol?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Triodos Bank wil met de campagne de boodschap over de bühne brengen dat we in een tijd leven waarin iedereen zelf bij kan dragen aan een andere (meer groene, innovatieve en menselijke) economie.

related partner content for mobile comes here

MarketResponse onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing hoe de spot onder consumenten scoort.

De spot scoort erg goed. Bij een pre test kijkt MarketResponse naar attentiewaarde en versterking van de band tussen merk en consument. Op beide factoren scoort de commercial boven de norm. In het door MarketResponse gehanteerde add+impact-model* komen beide zaken samen in de commitment-score.

Goed gevoel
Hoewel de spot vrij lang is, weet deze toch de aandacht vast te houden. Consumenten vinden de spot anders dan anders en de boodschap zorgt bij velen voor een positief en warm gevoel.

Maar de commercial is niet voor iedereen makkelijk te begrijpen.

Aan het einde van de spot wordt pas duidelijk dat de commercial van Triodos Bank is.

Dit zorgt ervoor dat de naam Triodos door relatief weinig consumenten spontaan wordt genoemd na het zien van de commercial. Dat pas aan het einde van de spot duidelijk wordt dat de commercial van een bank is, maakt dat een kleine groep consumenten zich ‘bedrogen’ voelt en hierdoor de spot minder sympathiek vindt.

Commercial raakt consumenten
Meer nog dan op attentiewaarde scoort de commercial goed op het versterken van de band tussen merk en consument. Veel consumenten vinden de boodschap aansprekend. Het maakt dat veel consumenten denken dat Triodos Bank bij hen past.

Bijna een kwart van de consumenten geeft na het zien van de commercial zelfs aan dat ze de (kleine) bank zouden overwegen wanneer ze nu voor de keuze zouden staan om een bank te kiezen.

*MarketResponse maakt voor communicatie-pretesting gebruik van de add+impact® methodiek.

Lees de hele Top of Flop in nummer 9, 2013.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in