Overslaan en naar de inhoud gaan

De Grote Marketing Enquete: mobile blijft groeien

33 Procent van de marketeers doet 'iets' met mobile en 40% verwacht er er iets mee te doen. Dit blijkt uit De Grote Marketing Enquete 2013…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Grote Marketing Enquête, uitgevoerd door Trendbox, begint al 12 jaar met de open vraag wat de komende jaren de grootste kansen en uitdagingen voor het vak zijn.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste uitkomst: De marketeer krijgt weer wat vaste grond onder zijn voeten. Marketeers zien heel veel kansen, vooral op het vlak van mobile marketing en big data. Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Mobile marketing is voor marketeers natuurlijk bij uitstek een tool om op veranderend consumentengedrag in te spelen, en om op die manier bestaande relaties te bevorderen.’

Daarnaast wordt er een veel grotere nadruk op de centrale positie van de klant gelegd. Het draait nu echt weer om de klant, geven marketeers aan. Onderzoeker Ruurd Hielkema van Trendbox: ‘Dit krijgt soms bijna obsessieve trekjes.’
De crisis is van minder belang dan vorig jaar. Niet omdat het nu beter gaat, maar marketeers zijn er een beetje aan gewend. Ze weten: veel beter wordt het voorlopig niet, dus dan maar beter stroomafwaarts mee peddelen. Go with the flow.

En de sociale media? 80 procent geeft aan dat er binnen de organisatie ofwel al aan socialemediamarketing wordt gedaan, ofwel dat dit voor de komende één, twee jaar op de rol staat (14 procent). Vergeleken met vorig jaar is dit een bescheiden toename, maar het maximum is dan ook bijna al bereikt.

Zorgen zijn er ook, over de professionaliteit en vakmanschap. Aan de ene kant is er een groeiend contingent aan zelfbenoemde deskundigen en dito digitale goeroes waar de doorsnee marketeer niet vrolijk van wordt. Aan de andere eisen de versnippering van het medialandschap en de wirwar aan nieuwe marketingtools hun tol: je kunt niet alles meer weten, laat staan begrijpen. Het is te veel.

Het aantal bedrijven waar nu sprake is van een hoger marketingbudget is fractioneel toegenomen, vooral in het b2c-kanaal. Een fragiel lichtpuntje. Volgens opgave van de marketeers gaat nu gemiddeld 48 procent van de bestedingen naar digital, en 52 procent naar offline.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in