Vakgenoten! – De Troonrede van Renata Verloop
‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat? Deze dinsdag Renata Verloop, die overheidscommunicatoren oproept elke stap die zij zetten kritisch tegen het licht te houden.
De Troonrede van Renata Verloop
In 2014 zou ik graag willen dat iedere communicatieprofessional binnen de overheid zichzelf verdubbelt. En daarmee bedoel ik geen fysieke klonen die de dramatische bezuinigingen en kaalslag op de communicatie-afdelingen moeten compenseren. Nee: ik wil graag dat iedere communicatieprofessional zichzelf voorziet van een alter-ego.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuEr is namelijk iets raars aan de hand in ons land. Communicatieafdelingen van de diverse overheden in den lande werken voor De Burger. Eigenlijk voor zichzelf dus. Iedere communicatieprofessional is immers ook Een Burger. Dit vrij simpele gegeven wordt dagelijks glansrijk over het hoofd gezien. De communicatieprofessional staat ’s morgens op, ontbijt met het gezin, brengt de kinderen naar school, fietst en ov’t naar het werk. Ze loopt Het Gebouw Binnen Waar Wordt Gewerkt en … een magische wisser bij de schuifdeuren van de ingang heeft Het Burgerschap gewist voor de rest van dag!
Hierdoor verspillen wij talloze uren en euro’s. Met nutteloze folders, websites en Facebookpagina’s. Waarvan niemand zich heeft afgevraagd: zou IK (De Burger!) dit wel willen? U blijft lege participatieplatforms creëren en overschat de interesse van de burger in uw organisatie schromelijk. U blijft zender-boodschap-ontvangertje spelen en informatie de maatschappij inpompen in een poging om houding en gedrag te beïnvloeden.
Mijn werk bestaat voor een groot deel uit mensen in organisaties weer eens fris van buiten naar binnen laten kijken. Ik doe dat met enorm veel plezier. Een onafhankelijke buitenstaander kan soms echt nodig zijn om de noodzakelijke beweging in gang te zetten. Maar tegelijkertijd wilt u geen duurbetaalde adviseurs meer in uw organisatie, want het geld is op. Dus wordt het hoog tijd dat u deze rol zelf op u neemt.
Daarom: zet een alter-ego op uw schouder. U raadt al welke ik u zou willen aanbevelen, namelijk die van ‘De Burger’. Laat deze Burger (u zelf dus in feite) elke stap die u zet kritisch tegen het licht houden! Wil De Burger/wilt u dit wel? Wat wilt u eigenlijk van De Burger/uzelf? Wat zou De Burger/uzelf in uw geval doen? Kunt u De Burger/uzelf ’s avonds in de spiegel recht aankijken?
En als het antwoord ‘nee’ is, houdt dan uw rug recht, wat de storm ook is die over u komt. Want veerkracht is wat het land nodig heeft; u zult zien dat u de kracht heeft om te herstellen. En uw (overheids)organisatie hopelijk met u!
Renata Verloop helpt vanuit haar bureau webmanagement.nl (communicatie-)managers met het realiseren van een professionele online organisatie. Samen met Marije van den Berg maakt zij zich op het blog ‘De nieuwe communicatieprofessional #dncp’ (www.dncp.nl) druk over de toekomst van het vak.
Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.
Alle columns leest u de komende weken terug op Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid