Wat kunnen adverteerders doen om digitale media te omarmen?
Hoewel er door de opkomst van technologische oplossingen in digitale media veel is veranderd,zie je op de gemiddelde marketing afdeling weinig (data) analisten en andere specialisten die verstand hebben van social, mobile en automated trading. Dat blijkt ook uit het onderzoek waarop het hierboven genoemde artikel is gebaseerd. Meer dan de helft (!) van de respondenten geeft aan zich niet in social te willen specialiseren, en zal dit dus overlaten aan het mediabureau of social media specialisten.
De marketeer gebruikt het mediabureau als uitvoerend orgaan en kennis wordt niet gedeeld, mede doordat het vaak ontbreekt aan een strategie. Het gevolg van dit gemis aan structuur en doelstellingen is, dat een nieuw mediakanaal wordt ingezet als een doel op zich, en niet als middel om doelstellingen te realiseren.
Wat kunnen adverteerders doen om dit te verbeteren? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen adverteerder en media bureau/specialist verdiepen. In plaats van worstelen wordt het dan knuffelen. Laat bijvoorbeeld het bureau een social strategie met bijpassende doelstellingen uitwerken, of haal de gewenste expertise in huis. Waar het om draait is: doe het goed of doe het niet! Beide opties zijn een keuze.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Automated trading is een andere uitdaging. Ook dit behoeft andere eigenschappen en ambities van marketeers. Dat begint al met het bepalen van een campagnestrategie, die vaak veel verschillende doelen omvat. Willen we nieuwe klanten binnenhalen of bestaande klanten interesseren voor nieuwe producten? Welke kpi’s willen we bereiken om - uiteindelijk – een zo goed mogelijke ROI te genereren?
Is de strategie bepaald, dan begint het feest eigenlijk pas echt. In het verleden werd er na de campagne een rapport uitgedraaid die liet zien of een campagne succesvol was geweest of niet. Alleen was dat wel achteraf. Tegenwoordig kan gedurende de campagne van alles geoptimaliseerd worden. Focus kan worden aangescherpt en budgetten herverdeeld naar items die beter scoren dan andere. Het grote voordeel van automated trading is dat alles transparant is. Data is volledig te analyseren en de techniek biedt de mogelijkheid om real-time veranderingen door te voeren. Ook hier geldt dat automated trading een middel is en geen doel op zich.
Sommige adverteerders zijn tevreden met een goed campagne resultaat, terwijl andere exact willen weten hoe budgetten zijn besteed om bij een volgende campagne de ‘verspilling’ te minimaliseren. Marketeers kunnen zich verbeteren door tijdens de campagne betrokken te blijven en samen met de uitvoerende partij aanpassingen door te voeren. Omarm de mogelijkheden van data en technologie.
Marco Ruivenkamp
Turn
Business Development Director Benelux
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid