Trendrede 2014: de 14 belangrijkste trends
De TrendRede wordt dit jaar alweer voor de vierde maal uitgesproken, op 10 september aanstaande. De TrendRede is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep van twaalf vooraanstaande trendwatchers. Door hun kennis te bundelen, willen zij een bijdrage leveren aan de toekomst van de samenleving waar ze zelf deel van uitmaken. In aanloop naar de TrendRede kijken zij terug en vooruit en geven zij in een wekelijkse blogserie hun visie op deze toekomst.
Deze keer: Carl Rohde, trendwatcher en oprichter Science of the Time.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEr zijn 14 trends waarop Science of the Time dit jaar de internationale onderzoekspijlen gaat richten:
1. The Rise of the Cloud wordt de meest revolutionaire trendbeweging van de komende jaren. Ooit sloegen we onze informatie op in offline archiefkasten. Toen op onze eigen PCs. Vanaf nu doen we dat in het Online Universum, ergens in The Cloud. In The Cloud komen alle gegevens samen die we afstaan over ons zelf (vrijwillig of zonder het te weten). Analyses van deze Big Data kennisverzamelingen maken dat ‘men’ ons beter kent, kan bedienen en adviseren. Maar ook: haarscherp kan stalken!
2. Een trend die al een aantal jaren speelt maar niets aan kracht inboet en die zich ieder jaar weer met nieuwe voorbeelden manifesteert is: The Power of the Social Web. Het Internet stelt ons in staat om ons met ongekend veel nieuwe mensen te verenigen. Soms doen we dat voor ons plezier. Soms doen we dat met ingrijpende maatschappelijke gevolgen. Zo hadden de Arabische Lentes zich zonder het Sociale Web niet voltrokken. Soms doen we het ook omdat we er simpel¬weg economisch gewin bij hebben. Denk online gefaciliteerd carsharing. Denk www.airbnb.com.
3. In samenhang met The Rise of the Cloud kondigt zich een volgende trend aan: The Rise of the Industrial Web. De levenloze objecten waarmee we ons omringen, onze auto’s, onze sportschoenen, heel veel artikelen die we kopen in onze winkels, het voedsel dat we bewaren in onze koelkasten: ze gaan van chips en sensoren voorzien worden waardoor ze met elkaar kunnen communiceren. Alle informatie die zo ontstaat zal worden opgeslagen in de Cloud. De Big Data-systemen aldaar groeien zo alleen nog maar meer. The Rise of the Industrial Cloud zal zeker aangewend worden om de kwaliteit ons leven te verbeteren. En evenzeer ook om ons leven verder te vercommercialiseren.
4. The Quantified Self hangt samen met de drie hierboven vermelde trends, maar heeft een andere insteek, namelijk: ons hoogstpersoonlijke zelf & leven. Hoe wij in dat hoogstpersoonlijke zelf & leven functioneren – van onze bloeddruk tot ons sportgedrag, van ons nachtritme tot ons auto¬rij¬¬gedrag: het gaat uitgebreid en zeer gedetailleerd gemeten worden. Middels de chips en sensoren die we ook al tegenkwamen bij het Industriële Web. Hierdoor gaan we heel veel te weten komen over ons gedrag, alsmede over de consequenties daarvan op onze gezondheid bijvoorbeeld. Zo kunnen we nauwgezet gaan volgen op welke momenten we het precies af laten weten om onze sportieve aspiraties na te komen. Of hoe waar en wanneer we onze ambitie om een aantal kilo’s af te vallen te niet doen. The Quantified Self toont het ons allemaal in detail. Het zal tevens suggesties geven ter verbetering – ook in detail.
5. The Rise of the Apps Culture. Alle trends van hierboven gaan feitelijk over het verbinden van ons fysieke offline bestaan, van de ‘World of Stuff and Spaces’ met het Online Universum. Dat gaat veel nieuwe mogelijk¬heden geven. Die komen meestal tot ons middels de welbekende apps die als duizend virtuele bloemen bloeien en de Rise of the Apps Cultuur bewerkstelligd hebben. Bijhouden wat in die Apps Culture verschijnt en populair wordt, levert op zich weer diverse trends op die onze toekomst beïnvloeden.
6. Zelforganiserende Zelfredzaamheid. Met een terugtrekkende, kosten-reducerende overheid kunnen burgers weinig anders dan zelf het heft en hun bestaan in handen nemen. Sinds enige jaren zien we allerhande nieuwe burgerinitiatieven ontstaan waarin de participanten samen werken aan de kwaliteit van hun leven, van hun buurt, van hun samenleving. Noodzaak en satisfactie gaan hier samen op. Het Sociale Web maakt deze vormen van organisatie beter mogelijk dan ooit voorheen. Noem het online gefaciliteerde Zelforganiserende Zelfredzaamheid. Noem het online gefacilieerde gemeenschapszin.
7. The Rise of the Sharing Economy hangt samen met de Cultuur van Zelforganiserende Zelfredzaamheid maar heeft een andere insteek. Waarom zouden we alles zelf 24/7/365 in eigen bezit moeten hebben? Onze auto’s, trapladders, onze sofa’s waar ’s nachts niemand op slaapt, Kunnen we die niet: delen? Zolang wij er maar gebruik van kunnen maken precies op het moment dat we dat willen. Dat is the Rise of the Sharing Economy. Ook deze trend wordt door de opkomst van het Sociale Web innovatief gefaciliteerd. Ook deze trend groeit en toont ieder jaar nieuwe manifestaties.
8. Facilitate My Life. Velen van ons vinden dat we een stressbestaan leiden, onderdeel uitmaken van de stresssamenleving. De zoektocht naar hoe dit leven zo soepel en handig mogelijk gefaciliteerd kan worden, is een voortdurende. Ook hier spelen de digitale technologieën een belangrijke rol: denk aan alle apps die geproduceerd worden to Facilitate Our Lives. Paradoxaal genoeg kunnen al die apps ons leven tegelijkertijd nog meer gestresst maken.
9. Cool Personalisation is een oude trend – denk aan het enthousiasme toentertijd rondom de Nike sportschoenen die we zelf samen konden samenstellen. Die trend krijgt nu nieuw leven ingeblazen. Met dank aan The Quantified Self trend en alle informatie die in de Cloud over ons wordt opgeslagen. Op basis daarvan kunnen veel krachtiger dan voorheen gepersonaliseerde producten en diensten geleverd worden. Van specifiek op ons afgestemde medicijnen tot en met de sportschoen die rekening houdt met de toekomstige slijtageplekken in onze lichaam als we ouder worden, zoals opgeslagen in onze DNA-gegevens. Dat is: Cool Personalisation Next Phase.
10. Cool Willpower & Resilience. In de huidige recessietijd worden we op ons zelf teruggeworpen. The Rise of the Sharing Economy is daarop een collectieve reactie. De nieuwe belangstelling voor Wilskracht en Veerkracht, voor Zelfbeheersing en Discipline is daarop een individuele reactie. Hoe die eigenschappen te trainen? Hoe ze te verbeteren is een nieuwe trend. Het monitoren van ons gedrag helpt daarbij. Het stelt ons nauwgezet in staat om onze vorderingen te overzien. Hier raken The Quantified Self en Cool Willpower & Resilience elkaar.
11. Groeiend Wantrouwen. Hoe aantrekkelijk en inspirerend deze trends ook klinken, we kunnen er kanttekeningen bij plaatsen. Angst voor privacy-verlies, bijvoorbeeld. Onbehagen over het mogelijk ontstaan van een online gefaciliteerde Brave New World. Zorg over de groeiende kennis en dus macht die de Googles van deze wereld over onze levens hebben. Samen geeft het aanleiding tot de mentaliteitstrend van Groeiend Wantrouwen. In de afgelopen jaren hebben met name de malversaties van banken ons richting Cultuur van het Wantrouwen gedreven. De volgende golf van wantrouwen gaat zich concentreren op de bedrijven die de Cloud beheersen - en dus ons.
12. The Rise of Gamification Culture. Computer games spelen een belangrijke rol in het leven van veel jongeren. De immense aantrekkingskracht van games zit hem zeker ook in het opmerke-lijke samenspel tussen frustratie en beloning. Gamers werken hard en gedisciplineerd om hun doelen te halen, bij te stellen, aan te scherpen. Game designers kennen de spelmechanismen om dat te bereiken. Die spel¬mechanismen gaan nu ook toegepast worden op ‘echte’ levensterreinen, van onder¬wijs, werk en gezondheidszorg bijvoorbeeld. Dat is de Rise of the Game Culture.
13. The Experience Economy is een trend die we al lang kennen, maar die haar innovatieve kracht en levendigheid steeds opnieuw bewijst. Zodra mensen boven het bestaansminimum uitgroeien, gaan ze op zoek naar meer-dan-het-alledaagse. Naar bijzondere ervaringen die hen langer bijblijven, die toevoegen aan de kwaliteit van hun bestaan. Noem het de marketing van de memorabele ervaring. Die gaat door. Wel gaat er de recessiewind overheen. En verder zien we de Experience Economie vaak virtueel gaan.
14. Last but surely not least: Deep Sustainability zet door. Meer en meer raken we doordrongen van de zorgwekkende milieu staat van onze planeet en van de noodzaak om dit te keren. (Nergens gaat dat overigens momenteel sneller dan: in China) Van milieumoeheid is geen sprake (meer). De belangen zijn simpelweg te groot. De zoektocht naar oplossingen te urgent, maar ook: verrassend, optimistisch en vrolijk stemmend.
Carl Rohde schreef mee aan de TrendRede. Hij is lector op Hogeschool Zuyd en professor Trendwatching & Innovatie aan het Shanghai Institute of Technology, Shanghai, China. Daarnaast leidt hij www.scienceofthetime.com In 2011 werd hij Trendwatcher van het Jaar. In 2012 Lector van het Jaar. In 2013 benoemde de Stad Shanghai hem tot de eerste professor Trendwatching & Innovatie.
Op dinsdag 10 september wordt in Seats2Meet Utrecht voor de vierde keer de TrendRede uitgesproken. Wil je bij de TrendRede 2014 aanwezig zijn? Meld je dan op www.trendrede.nl.
De TrendRede wordt belangeloos samengesteld door een groep van twaalf vooraanstaande trendwatchers. Bij de TrendRede wordt gekeken naar maatschappelijke ontwikkelingen die kansrijk zijn of juist bedreigend en daarom meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. De TrendRede prikkelt gedachten en overstijgt de hectiek en de problematiek van de alledaagse praktijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid