Verzekeraars lopen achter met social media


Het bedrijf deed onderzoek naar de inzet van social media in de verzekeringsbranche. 42 verzekeraars werden hiervoor onderzocht, en daar zaten ook internetpartijen tussen. Wat blijkt: er wordt wel gepionierd, maar meestal uit het defensief, want er is geen echte, integrale strategie.
ITDS maakte onderstaande ranking:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS(Klik op tabel voor grote versie)
De top 3 van verzekeraars wordt gevormd door Aegon, Centraal Beheer Achmea en Interpolis. Van de 12 verzekeraars die aanwezig zijn op Hyves, zijn alleen Centraal Beheer Achmea en ASR Verzekeringen echt actief op dit platform. Overall gezien is Aegon het meest actief.
Wat betreft de puntentelling levert aanwezigheid per netwerk punten op. Daarna is de activiteit per netwerk beoordeeld. Per platform is gedefinieerd wat als hoog, gering en nihil beschouwd wordt. Voor alles geldt dat er naar consistentie is gekeken in de uploads/threads. Niet alleen over de gemeten periode, maar over het afgelopen jaar, of vanaf het moment dat het account aangemaakt is. Een thread is een bericht of serie berichten behorend (vaak dialoog) over een bepaald onderwerp.
Van de verzekeraars is slechts 33 procent op Facebook en 52 procent op Twitter actief. Gezien het lage aantal fans en followers is er voor de consument nog weinig te zoeken, aldus ITDS. Op een enkele uitzondering na biedt niemand op de verschilllende platforms de consumenten iets inhoudelijks aan.
Buitenlandse verzekeraars weten zich beter te onderscheiden in social media. Zo zetten er veel een mascotte in op Facebook. In Nederland wordt daarvan nog geen gebruik gemaakt.
Mobile
Uit het onderzoek blijkt ook dat de verzekeraars ook niet zijn mee gegaan met de groei van mobiel internet. Slechts 4 verzekeraars hebben een mobiele website.
In het rapport van ITDS worden een aantal aanbevelingen gedaan. Arjen de Boer, commercieel directeur van ITDS: ‘Verzekeraars worden al jaren geconfronteerd met het invoeren van wettelijke maatregelen en kostenbesparingstrajecten, maar nu zullen zij echt hun organisatie moeten aanpassen. Van een productgerichte organisatie naar een klantgerichte organisatie. Kostenbesparing aan de achterkant, innovatie aan de voorkant. Met hulp van social media en mobile. Dan kunnen zij pas de strijd aangaan om de stem van de klant. Door met die klant de dialoog aan te gaan. Het gaat immers niet meer om de producten en alle features, het gaat erom hoe consumenten een verzekeraar ervaren. Die emotie willen ze en zullen ze ook delen via internet en social media. Ze willen hierin hun stem laten horen, dat is essentiëler dan ooit. Durf te vragen! Vraag klanten om een rapportcijfer. Luister naar ze, verleid ze en verbind ze!’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid