Ook B-to-B moet bloggen


Met bloggen is ergens onderweg iets geks gebeurd. Een jaar of twee geleden zat de bloggingtrend stevig in de lift. Maar al voordat bloggen mainstream was geworden, ging de vaart eruit. Blogs degenereerden van must-haves tot why-haves. Volgens onderzoek van Forrester beschouwde iets meer dan de helft van de B-to-B-marketeers bloggen vorig jaar als ‘marginaal’ of ‘irrelevant’ voor hun marketingstrategie voor 2009. Nog geen kwart beschouwde bloggen als ‘zeer belangrijk’. Slechts 4 procent vindt bloggen essentieel voor de corporate communicatie.
Dat de resultaten soms teleurstelden, komt onder meer doordat bedrijven vanuit een kortetermijnmentaliteit maar wat aanrommelden met blogs. Terwijl bloggen nu juist iets is wat een strategische langetermijnaanpak vergt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSterft B-to-B-bloggen dus een langzame dood? Nee. Integendeel. Steeds meer bedrijven in het B-to-B-domein denken nu strategisch over hoe ze blogs in hun digitale marketing kunnen passen, zegt Debbie Weil, auteur van The corporate blog. ‘Er zijn bedrijven die dankzij bloggingtools nu op een andere manier zakendoen.’
Dell Computer bijvoorbeeld runt meerdere blogs en profiteert daar aantoonbaar van, onder meer qua repu-tatie op servicegebied. De voordelen van bloggen, die per bedrijf en situatie verschillen, schuilen vooral in het ‘softe rendement’: bekendheid opbouwen, je website beter vindbaar maken via zoekmachines, klanten en prospects informeren over je producten en diensten en je merkidentiteit versterken.
Feit is dat steeds meer afnemers de blogs van potentiële leveranciers bekijken als ondersteuning bij hun aankoopbeslissing. Je kunt het je dus bijna niet permitteren om achter te blijven. ‘Bloggen is gewoon een vorm van netwerken’, zegt Susan Gunelius, auteur van Google blogger for dummies. ‘Wat je normaliter op een brancheborrel bespreekt, kun je ook in je bedrijfsblog kwijt. Ik zie het zo: er is geen toetredingsdrempel, je kunt er zo veel of weinig tijd in steken als je wilt, en er zijn eigenlijk geen schaduwzijden.’ Als het een flut-blog is, wordt hij toch door niemand gelezen. Maar als je blog aanslaat, wordt het een centrale communicatietool voor je bedrijf.
Tips van bloggingexperts
- Plan vooruit. Stel heldere doelstellingen op en houd je daaraan. En denk verder dan het aantrekken van lezers. Hoe kan de blog de merkbekendheid verbeteren? De bedrijfswebsite beter vindbaar maken op Google? Communitygevoel kweken? Een uitlaatklep voor klachten van klanten zijn? Verkoopleads opleve-ren?
- Haal er een getalenteerde blogger bij. Niet elke manager of executive kan goed bloggen. Zoek iemand binnen de organisatie die met een authentieke stem en met passie over het bedrijf kan schrijven.
- Maak een schema. Blogs moeten een redactioneel plan en vooraf vastgestelde publicatiedata hebben, net als gedrukte uitgaven. Het absolute minimum is één post per maand. Iets vaker is beter, maar vermijd dagelijkse posts (overkill voor B-to-B-publiek). Het gaat erom dat de blog er ‘vers’ uitziet en niet alsof hij al weken niet meer is geactualiseerd.
- Maak het interessant, qua schrijfstijl én inhoud. Voeg foto’s en video’s toe. B-to-B-boodschappen zijn vaak veel te glad en professioneel. Wees menselijk, niet brochureachtig. Bloggen moet ook gewoon leuk zijn. Neem het allemaal niet al te serieus.
Bron: Marketing News
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid