Huismerk steeds populairder
Voor meer dan driekwart van de respondenten is de prijs de belangrijkste reden om huismerken te kopen. Daarnaast vindt een ruime meerderheid dat veel huismerken inmiddels van A-merk kwaliteit zijn en bijna tweederde van de consumenten geeft aan dat men met plezier een huismerk pakt als een A-merk niet beschikbaar is.
In het algemeen lijkt het verschil tussen A-merken en huismerken kleiner te worden voor de consument, concludeert Deloitte. Hoewel het aantal huismerken in de schappen steeds verder toeneemt, is het aantal A-merken volgens driekwart van de respondenten nog steeds ruim voldoende.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVoor tweederde van de consumenten is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt vaker te bezoeken. Andersom gaat dit ook op, meldt Deloitte. Voor bijna de helft van de consumenten is het assortiment juist reden om een supermarkt niet (meer) te bezoeken. Het is dan ook van belang dat supermarkten klachten ten aanzien van het assortiment serieus behandelen, aldus het adviesbureau.
Van de respondenten heeft een kwart het afgelopen jaar een klacht over het assortiment ingediend bij een supermarkt, of overwogen dit te doen. Dit is meer dan de voorgaande jaren. In de meeste gevallen ging het om een product dat niet aanwezig was, een verstreken houdbaarheidsdatum of de kwaliteit van een product.
België: harddiscounters verliezers in recessie
Uit onderzoek van Vlerick Brand Management Centre in België blijkt dat op dit moment vooral de harddiscounters Aldi en Lidle te lijden hebben onder het succes van de huismerken, en niet zozeer de A-merken.
Het is vooral het consumentenvertrouwen dat een impact heeft op het koopgedrag van de Belg. Mensen die de toekomst minder rooskleurig inzien, gaan vandaag minder consumeren, zijn minder merktrouw, en gaan op zoek naar lager geprijsde alternatieven.
Het overgrote deel van de Belgische consumenten blijft trouw aan merken die ze ook voor de crisis kochten. Bij een peiling naar het aankoopgedrag binnen 30 productcategorieën blijkt dat meer dan 75 procent van de Belgen hun merkkeuze niet heeft veranderd. 10 procent geeft echter wel aan dat ze hun vertrouwde merk nu eerder kopen in goedkopere supermarkten of winkels. Consumenten die toch van merk veranderen, stappen vooral over naar goedkopere A-merken (14 procent) of huis- en discountmerken (10 procent).
Op lange termijn is het belangrijk om te blijven bouwen aan het eigen merk, menen de onderzoekers. Dat kan via innovatie en reclame. De consument wil immers een goede reden om in crisistijd meer te betalen voor een bepaald merk.
Retailers zitten niet stil. Carrefour biedt sindskort in de Belgische winkels een nieuw eigen merk aan, Carrefour Discount genaamd. Een assortiment basisartikelen die in prijs en kwaliteit vergelijkbaar zijn met hun tegenhanger bij de harddiscounter Aldi, schrijft De Tijd.
Carrefour volgt hiermee het voorbeeld van Delhaize, die al enige tijd zijn goedkope eigen merk 365 in de schappen heeft staan.
Aldi en Lidl namen begin 2009 met hun private label 13,7 procent van de Belgische markt voor hun rekening, een jaar eerder was dat 15,2 procent.
De Tijd concludeert op basis hiervan dat men zou kunnen zeggen dat de harddiscounters in België de grote verliezers zijn van de crisis. Want ook de A-merken hebben teruggeslagen. Ze slaagden er in België in dankzij prijsinvesteringen en promoties overeind te blijven. Hun marktaandeel is niet gedaald tegenover de privatelabelproducten, schrijft De Tijd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid