'De Big Mac is echt wel gezond'
Mensen houden graag vast aan hun overtuigingen. Onderzoek toont aan dat een eenmaal gevormd idee over een product of merk niet snel wordt prijsgegeven, ook al komt er nieuwe informatie beschikbaar. Wat dat betreft ziet het er somber uit voor McDonald's, dat verwoede pogingen doet om zijn nieuwe 'high quality-menukaart' te promoten bij de consument.
Toch mogen de hamburgergigant en andere veel geplaagde merken enige hoop op verandering koesteren. Volgens onderzoekers zijn mensen namelijk wel bereid om hun mening te herzien als ze - door wat voor oorzaak dan ook - een onberedeneerd gevoel krijgen dat er iets wringt in hun opvattingen. Ze willen maar al te graag van dat onzekere gevoel af.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDaardoor staan ze open voor nieuwe informatie die de balans als het ware weer herstelt. Marketeers kunnen dus het beste eerst voor de nodige onrust in de hoofden van de consument zorgen (en dat kan al met zoiets simpels als een onscherpe afbeelding in een advertentie), en daarna de informatie verschaffen die het beeld van het product op de juiste manier laat kantelen.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid