Overslaan en naar de inhoud gaan

'De Big Mac is echt wel gezond'

Kan McDonald's zijn ongezonde imago van zich afschudden? Ja, zeggen wetenschappers. Maar makkelijk is het niet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mensen houden graag vast aan hun overtuigingen. Onderzoek toont aan dat een eenmaal gevormd idee over een product of merk niet snel wordt prijsgegeven, ook al komt er nieuwe informatie beschikbaar. Wat dat betreft ziet het er somber uit voor McDonald's, dat verwoede pogingen doet om zijn nieuwe 'high quality-menukaart' te promoten bij de consument.

related partner content for mobile comes here

Toch mogen de hamburgergigant en andere veel geplaagde merken enige hoop op verandering koesteren. Volgens onderzoekers zijn mensen namelijk wel bereid om hun mening te herzien als ze - door wat voor oorzaak dan ook - een onberedeneerd gevoel krijgen dat er iets wringt in hun opvattingen. Ze willen maar al te graag van dat onzekere gevoel af.

Daardoor staan ze open voor nieuwe informatie die de balans als het ware weer herstelt. Marketeers kunnen dus het beste eerst voor de nodige onrust in de hoofden van de consument zorgen (en dat kan al met zoiets simpels als een onscherpe afbeelding in een advertentie), en daarna de informatie verschaffen die het beeld van het product op de juiste manier laat kantelen.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in