Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geloof van Bol.com & Sony in e-books

‘De grootste vernieuwing sinds de boekdrukpers’, noemde Daniel Ropers, managing director van Bol.com de e-readers tijdens de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘De grootste vernieuwing sinds de boekdrukpers’, noemde Daniel Ropers, managing director van de e-readers tijdens de presentatie in Het Ketelhuis in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Vandaag presenteerde de online boekenverkoper samen met Sony de twee nieuwe readers die de consument enthousiast moeten maken voor de digitale boeken.

In het kort. komt met de Touch Edition (200 euro) en de Pocket Edition (199 euro). De Pocket (15,6x10,7x1,0 cm) heeft gewoon scherm van 12,7 cm, de Touch (17,4x12,1x0,98 cm) een touchscreen van 15,2 cm. De Touch heeft keuze uit vijf lettergrootte, de Pocket drie. De Touch werkt met ePub-, pdf-, text-, word-, mp3- en jpg-bestanden, dePocket met ePub-, pdf-, text- en word-bestanden. De batterij van beide apparaten heeft een duur van 8.000 pagina’s.
De Reader bevat een link die bij aansluiting op de computer via een usb-draadje automatisch contact zoekt met de webwinkel van Bol.com waar de titels zijn te downloaden.

dat Bol.com met een eigen e-reader op de markt zou komen. Dat is het niet geworden, men is met Sony in zee gegaan.

Slimme stap voor Sony om met Nederlands grootste online boekenverkoper in zee te gaan, nu Kindle (nog) niet op de Nederlandse markt actief is.

zette deze week uiteen waarom Sony op de Amerikaanse markt zo’n achterstand op de Kindle heeft kunnen oplopen.

Sony introduceerde zijn apparaat ruim voordat Amazon met zijn Kindle alle aandacht trok. Het bedrijf bedreef veel marketing en de recensies waren positief. Maar Kindle loopt inmiddels ver vooruit in de race. Zeker als het gaat om bekendheid. AdAge geeft aan dat Sony heeft verzaakt zijn voorsprong als eerste aanbieder uit te bouwen. De marketing in het begin werd niet opgevolgd door een nieuwe campagne.
Daarnaast had Kindle bij Amazon toegang tot veel meer titels en was de site een stuk gebruiksvriendelijker dan die van Sony.

Herfstaanval
Deze herfst wil Sony dus terugslaan. In de Verenigde Staten begint er een grote marketingcampagne, gericht op het bereiken van een groter publiek, de prijs van de Readers worden verlaagd (en zijn dan de goedkoopste in de markt) en het systeem wordt open.
Sony heeft een deal met Google voor 500 duizend digitale boeken die de gebruikers gratis kunnen gebruiken.

Sony zegt nu dat de snelgroeiende populariteit van Kindle juist positief is. Het heeft de bekendheid met de e-books versterkt. Het bedrijf hoeft geen moeite te doen om het concept digitaal lezen (opnieuw) te introduceren.

ePubformaat
In Nederland is het aanbod van e-booktitels een stuk minder.
Bol.com, Selexyz.nl en Vanstockum.nl starten met de verkoop van zo’n drieduizend e-booktitels, die vanaf vandaag kunnen worden gedownload. Drieduizend, dat is niet veel. Bovendien meldt het persbericht dat niet alle titels al beschikbaar zijn, omdat nog niet alle uitgevers de e-bookbestanden hebben aangeleverd.
Deze digitale boeken hebben het ePubformaat, een nieuwe bestandsvorm waarin Centraal Boekhuis en de uitgeverijen in navolging van de International Digital Publishing Forum, de titels uitbrengen.
Er zijn echter wel plannen voor verdere ontwikkeling van dit eBoekhuis (Centraal Boekhuis neemt de digitale distributie onder deze naam voor zijn rekening).
‘Op dit moment zijn vrijwel alle uitgeverijen bezig met het digitaliseren van hun boeken’, wist Ropers de pers te vertellen.

Niet de nieuwste elektronische gadget
Daar zal het om gaan draaien. De beschikbaarheid van het aantal titels is dé doorslaggevende factor in het al dan niet succesvol worden van het lezen van boeken op de schermpjes. Een van de redenen waarom Sony met Bol.com (Rick Londema, managing director Sony Benelux: ‘De grootste boekwinkel van Nederland’) in zee wilde.
Ropers: ‘Dit gaat niet om de nieuwste elektronische gadget. Deze innovatie gaat recht in het hart van de leeservaring.’ Hij verwacht dat vanaf 2010 van ieder boek dat verschijnt er gelijk een digitale versie zal zijn.

‘Het is vanaf het begin duidelijk geweest dat het essentieel is dat alle partijen overtuigd zijn van de digitale boeken. Dus niet alleen Sony en Bol.com, maar ook de schrijvers en de uitgeverijen.’

Tijdens de presentatie bleek dat schrijver enthousiast is over de Reader. Zelfs - ‘Ik ben niet zo van de beeldschermpjes’ - was na gebruik enthousiast geworden.

Auteur Saskia Noort stelde vanuit de zaal nog de vraag hoe men denkt het illegaal downloaden tegen te gaan. Het blijkt een redelijk lastige kwestie. Ropers: ‘We hebben bij de ontwikkeling vooral vanuit de consument gedacht. We wilden niet dat hij/zij de dupe zou worden van te strenge beveiligingsmechanisme’. Een digitaal kan nu legaal vier keer worden gedownload/overgezet. Dus net als vanouds kan men boeken aan vrienden/familie ‘uitlenen.’

Ropers verwacht dat er in Nederland tien keer zoveel digitale boeken zullen worden verkocht dan de uitgesproken verwachting van duizenden. Op dit moment zijn er wereldwijd ruim 500 duizend Readers van Sony verkocht met gemiddeld elf e-boeken per Reader. In een onderzoek tijdens de laatste boekenbeurs in Frankfurt bleek dat de boekenmensen verwachten dat in 2018 de verkoop van e-content de traditionele boekenverkoop zal inhalen.

iRex
Bol.com en Sony refereerden even kort aan de iLiad van iRex die in 2007 op de Nederlandse markt kwam. Ropers: ‘Veel te duur. We willen iedere lezer bereiken, dus de readers moeten schappelijk in prijs zijn.’

Maar de nieuwste e-reader van iRex is wel geschikt voor de, straks één miljoen e-books tellende Amerikaanse e-bookstore van Barnes & Nobles.

Deze nieuwe e-reader beschikt over 3G-verbinding. Het apparaat heeft een 8,1 inch touchscreen. Wanneer het apparaat te koop is, wordt binnenkort bekend, meldt .
Het eindigt niet bij de readers. Tonie van Ringelestijn op Bright.nl: ‘De e-books van B&N zijn sinds kort al te lezen via de speciale apps voor de iPhone, Blackberry, pc en mac. Ondersteuning voor meer types telefoons en apparaten volgt binnenkort. De deal met iRex is de eerste stap van B&N naar e-readers met e-inkt en een ingebouwde internetverbinding.’

Het is eigenlijk een magere bedoening in Nederland. Zoals Bright vandaag meldde: komt op de Amerikaanse markt met een echte concurrent voor de Kindle, de Reader Daily Edition met mobiel internet, touchscreen en 3G-modem. Dus net zo draadloos als de Kindle.

De Nederlandse markt is nog niet zover, zei Sony-man Rick Londema tijdens de presentatie in Het Ketelhuis. We moeten het voorlopig nog met het usb-draadje doen.

Beetje goedkoper
De e-books zijn goedkoper dan tastbare boeken, maar het verschil valt best tegen. Zo’n twintig procent. Ropers gaf aan dat een belangrijke reden hiervoor het btw-tarief is. Het tarief voor een gewoon boek is 6 procent, voor een digitaal boek 19 procent. ‘Waarschijnlijk is het de nieuwigheid dat het tarief niet gelijk is’, zei Ropers.

De e-readers zijn nu al geschikt voor kranten, maar Ropers geeft toe dat Bol.com pas laat in het proces aan de kranten heeft gedacht. 'De techniek is er klaar voor.' Het contact met de kranten is inmiddels gelegd, zei hij. Tijdschriften zullen op termijn ook op de e-reader kunnen komen, maar dan zal eerst de techniek verder moeten zijn zodat de readers tekst en beeld in kleur kunnen weergeven.

Selexyz
voelt ook de komende drukte op de markt. Gisteren kwam de boekenketen met het persbericht dat ze de grootste aanbieder van digitale boeken in Nederland zijn en de collectie e-books én readers gaat uitbreiden. Niet alleen zullen ze ‘de klassieke e-readers’ van CyBook en e-readers van iRex verkopen, ook nieuwere en goedkopere versies als de CyBook Opus.

Een persoonlijke noot:
Het werd een aantal keer gezegd, tijdens de presentatie. Nooit meer een koffer boeken mee op vakantie. Ik ken geen mensen die een koffer of tas met boeken op vakantie meenemen, maar dat kan aan mijn vriendenkring liggen…

De Readers bieden ruimte voor 320 boeken, met extra geheugenkaarten kan het aantal worden uitgebreid tot 10 duizend boeken.

Waarom wil je met 320 boeken of meer in je zak rondlopen?

Een vergelijking werd getrokken met de mp3-spelers voor muziek. Bol.com en Sony weten zeker dat e-books dezelfde revolutie zullen veroorzaken als deze muziekdragers.

De vergelijking gaat in mijn ogen een beetje mank. Nummers luister je in chronologische volgorde, via een eigen gemaakte speellijst of je gebruikt de shuffle. Diverse mogelijkheden. Maar je gaat toch niet in de trein drie pagina’s Het Diner van Herman Koch lezen en dan vijf pagina’s van Joost Zwagermans laatste boek?

Daarnaast heeft het vasthouden en ruiken van een boek ook een meerwaarde. Muziek is in wezen een niet-tastbaar product, een boek is tastbaarder. Gaat het echt louter om de woorden in het boek? Volgens mij heeft het ook te maken met beleving.

Dit geldt natuurlijk vooral voor fictieboeken, of biografieën, fotoboeken etc. Het geldt in veel mindere mate voor wetenschappelijke producties, naslagwerken en schoolboeken. Ropers gaf het in het vragenrondje al aan, het zou mooi zijn als scholieren en studenten een pakket e-books kunnen kopen.

Maar à la, het kan heel goed zijn dat de liefde voor geur, papier en de vormgeving van het boek in de tijd zal vervagen.

Maar ik blijf erbij, een e-reader is niet te vergelijken met een mp3-speler.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in