Wakker Dier komt met 'Liegebeest'-verkiezing


Liegende marketeers, opgepast. Wakker Dier start vandaag de ‘Liegebeest verkiezing’: een verkiezing van het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn.
Vaak doen verpakkingen geloven dat dieren een goed leven hebben gehad, schrijft Wakker Dier, terwijl de waarheid vaak anders is. Wakker Dier vindt dit liegen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoorbeelden die de organisatie noemt zijn plaatjes van koeien in de wei op een pak melk waarvan niet gegarandeerd is dat de koeien in de wei liepen. Of van een varken buiten op goedkope worst die is gemaakt van varkens die nooit buiten kwamen.
Consumenten stuurden afgelopen maand voorbeelden van dit soort producten in en Wakker Dier maakte een selectie van 12 producten waaruit iedere consument vanaf vandaag zijn topdrie kan kiezen.
Het product met de meeste stemmen ontvangt de ‘Liegebeest Trofee’. Onder de producten bevinden zich de visproducten van Albert Heijn, Hertog IJs en de rookworst van Unox: ‘Met haar rookworstadvertenties verklaart Unox de liefde aan: een vierkante meter ruimte per varken, dichte schuren, afgeknipte staarten, poep- en pieslucht en langeafstandstransporten. Unox: liefde voor de worst, niet voor de varkens.’
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de organisatie vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. ‘Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Supermarkten en reclamemakers houden de werkelijkheid liefst ver van de consument vandaan. Vage woorden als ‘vers- en herkomstgarantie’, en bijvoorbeeld het keurmerk IKB dat veel zegt over hygiëne maar niks over dierenwelzijn, moeten de consument geruststellen’, aldus Wakker Dier.
Waar Wakker Dier naar eigen zeggen veel klachten over krijgt zijn de reclames van ‘Kip, ’t meest veelzijdige stukje vlees’ en ‘Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van’, of over informatie over scharreleieren. ‘Die term wekt bij de meeste consumenten de suggestie dat de kippen buiten scharrelen. Zeker als er op de doos ook nog zonnebloemvelden en korenvelden staan afgebeeld.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid