‘Abercrombie & Fitch stinkt’
Een groep milieubewuste tieners uit de omgeving van San Francisco is in opstand gekomen tegen de uitbundige geurmarketing van de Amerikaanse kledingwinkelketen Abercrombie & Fitch.
Het schijnt dat de geur ‘Fierce’ door medewerkers iedere 20 minuten in de winkel gespoten dient te worden of via geurverspreiders in het plafond wordt verspreid.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe geur is zo dominant (echt waar, ik heb het aan den lijve ondervonden - brrr) dat je het ver voordat je de winkel nadert, al ruikt. Het is niet alleen een vermindering van de winkelervaring, het schijnt ook slecht voor mens en milieu te zijn.
Onderzoek (pdf) van de non profit-organisatie Campaign for Safe Cosmetics liet zien dat de geur die de winkelketen gebruikt om de klanten te ‘bedwelmen’ zo’n 11 chemicaliën bevat die niet op het label zijn terug te vinden; het zijn stoffen die volgens de onderzoekers astma-aanvallen, hoofdpijn en huidontstekingen kunnen veroorzaken.
Het schijnt dat een van die stoffen zelfs kan leiden tot schade aan sperma van mannen.
En winkelmedewerkers kunnen er duizelig van worden.
De tieners, verzameld onder de naam Teens Turning Green (deze organisatie wil dat giftige stoffen uit producten die jongeren gebruiken, verdwijnen) ‘overvielen’ 28 september een filiaal van Abercrombie & Fitch in San Francisco. Naast het gezondheids- en milieuaspect zijn de tieners ook boos omdat de geur zonder melding of toestemming van de winkelbezoekers om hun hoofden wordt gespoten.
Samen met diverse andere organisaties, die samen zo’n 1,5 miljoen leden vertegenwoordigen, schreven ze een brief aan de ceo van A&F, Mike Jeffries, en maakten een videoboodschap.
Het is weliswaar niet bewezen dat de geur gezondheidsproblemen veroorzaakt, maar in een A&F-winkel in Marin County (iets boven San Francisco) heeft het winkelmanagement de geurverspreiders op verzoek van het management van winkelcentrum waar de winkel zich bevindt, verwijderd. Het bleek dat consumenten klaagden over hoofdpijn, zere kelen, hoesten en zelfs misselijkheid.
De winkelketen richt zich op tieners (volwassenen vinden de winkels een stuk minder aangenaam, iets waar Abercrombie & Fitch ook op aan stuurt), dus het feit dat er kids zijn die niet gediend zijn van de geur is een signaal.
De winkel tijdens de demonstratie sluiten voor alle klanten en de politie bellen en een stilzwijgen van de aangeschreven ceo, lijkt mij in ieder geval geen goede manier om met dit signaal om te gaan…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid