Social Media School: Ayman van Bregt over social media branding
13 en 14 oktober is de tweede editie van de MarketingRSLT Social Media School, in Seats2Meet Utrecht. 18 workshops over social media, verdeeld over de categorieën Strategie, Specialisme en Hands-on. De workshop van internetstrateeg Ayman van Bregt heeft als titel Social Media Branding. Molblog stelde hem alvast wat vragen.
Wat doen bedrijven die succes hebben met social media branding goed, ten opzichte van bedrijven die dat niet hebben?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaAyman van Bregt: ‘Succes is allereerst een relatief begrip. Wat werkt voor de een hoeft niet per definitie te werken voor de ander. Daarom is het ook belangrijk om bij de inzet van social media heel goed te kijken naar de gewenste resultaten en hoe deze aansluiten bij bedrijfsdoelstellingen, perceptie en behoeftes van klanten. Klantcentrisch denken is bij social media een pré en daarmee heb je meteen al de eerste ‘do’ te pakken denk ik, en dat is eerst luisteren in plaats van te zenden. Dit is iets wat voor veel bedrijven lastig is, omdat luisteren niet direct in het DNA van de bedrijfscultuur, of van de mensen zit die de opdracht hebben gekregen aan de slag te gaan met social media.
Een valkuil hierbij kan bijvoorbeeld zijn dat je mensen een salestarget geeft, wat ze met inzet van social media moeten bereiken. Vanuit die doelstelling zijn mensen al snel geneigd om te gaan zenden. Probeer social media te zien als een plek waar je mee mag kijken en luisteren naar dialogen die mensen onderling voeren, en waar het storend kan zijn om als 'onbekende' binnen te vallen en iets te gaan roepen.
Open en transparant zijn kan je helpen om onderdeel te kunnen worden van een dialoog, waarbij het bijvoorbeeld al een verschil is of de mensen het ervaren dat ze praten met een merk (zoals @FD_webcare) of met een persoon die bij een merk werkzaam is (zoalsm @tmobile_webcare).
Ik denk dat het startpunt van organisaties die succesvol social media inzetten begint bij het nadenken over de verwachtingen van het inzetten van social media en dit op een relevantie manier toepassen met focus op de behoeften van de doelgroep. Hierbij is het ook noodzakelijk om de organisatie hier op in te richten.’
Hoe implementeer je socialmediamarketing in de organisatie, welke extra skills zijn hiervoor nodig?
‘De skills die een organisatie nodig heeft om met social media aan de slag gaan zijn allereerst luisterend vermogen en ook het vermogen om te gaan met kritiek. Je zet je organisatie open door met social media aan de slag te gaan en mensen verwachten ook gehoord te worden, of je dit nu leuk vind of niet. Zorg vervolgens dat je participeert en faciliteert in plaats van direct een regierol te willen pakken (tenzij mensen dit uiteraard expliciet vragen). Relevant zijn en binnen de context van je gesprekspartner blijven is hierbij essentieel.
Keuzes maken als organisatie is ook belangrijk, niet alleen om te leren en te ervaren hoe social media werkt maar ook omdat ieder platform een eigen tempo kent en het belangrijk is geen medium met een hoog tempo te kiezen als de organisatie vanuit zichzelf traag is. Verder om te kunnen bouwen is het verstandig om het geformuleerde beleid (waar mogelijk geïntegreerd binnen alle communicatiemiddelen en beleid) stap voor stap uit te bouwen, te meten en te monitoren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid