Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek Nederlands MediaVertrouwen: PR branche minder positief dan adverteerders

De media- en communicatiewereld kijkt met vertrouwen naar 2011. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 bedrijven in de branche, dat is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek is een 'quick scan', uitgevoerd als voorbereiding op een uitgebreid onderzoek naar het Nederlands MediaVertrouwen dat later dit jaar zal plaatsvinden.

related partner content for mobile comes here

Het meest positief zijn bedrijven over de verwachte omzetgroei in 2011, de gemiddelde verwachting is een plus van 8 procent. Media-exploitanten zitten met een verwachte plus van 9,7 procent het hoogst, gevolgd door PR- en communicatiebureaus (+8,6%) en reclamebureaus (+8,4%). Adverteerders (+7,9%) en mediabureaus (+7,7%) hebben een middenpositie, mediaproducenten (+4,2) zijn duidelijk minder uitbundig in hun verwachtingen.

De branche verwacht dat de investeringen in 2011 met 4,9 procent zullen stijgen. Media-exploitanten en reclamebureaus (beide +7,4%) voorzien de grootste groei in investeringen, gevolgd door mediabureaus (+7,1%) en adverteerders (+6,1%). PR- en communicatiebureaus (+3,2%) en mediaproducenten (+1,1%) verwachten in 2011 een meer bescheiden groei in investeringen.

Wat betreft de werkgelegenheid ziet de branche een lichte groei in 2011. De mediabureaus verwachten met +5,5 procent de hoogste groei in werkgelegenheid, gevolgd door adverteerders (+4,3%) en reclamebureaus (+4,2%). Bij mediaproducenten (+2,1%) en media-exploitanten (+2,3%) blijft de verwachte werkgelegenheidsgroei voor 2011 beperkt.

De grootste differentiatie vinden we bij de verwachting van de reclamebestedingen in 2011. De gemiddelde verwachting is een groei van 2,5 procent. Opvallend genoeg verwachten de adverteerders zelf de hoogste groei: een plus van 8,6%. Ook media-exploitanten verwachten met 7 procent groei dat de markt stevig aantrekt. Mediabureaus (+3,8%) en reclamebureaus (+3,3%) zitten daar een stuk onder. Daar achter komen de PR/communicatiebureaus. Mediaproducenten zien de reclamebestedingen in 2011 met 1,8 procent krimpen.

Als het Nederlands MediaVertouwen wordt gedefinieerd als het gemiddelde voor de verwachtingen van omzet, investeringen, arbeidsmarkt en reclamebestedingen, dan zijn er stevige verschillen. Het Nederlands MediaVertouwen voor de totale media- en communicatiebranche voor 2011 ten opzichte van 2010 bedraagt +4,6 procent. Het hoogste vertrouwen hebben adverteerders (+6,7%), gevolgd door media-exploitanten (+6,6%) en mediabureaus (+6,0). Opvallend laag is de score van mediaproducenten (+1,4%). In deze groep bevinden zich veel ZZP-ers. Hun vertrouwen in 2011 lijkt op dit moment nog minder groot dan dat van grotere spelers in de markt.

Het is een initiatief van het Nederlands MediaNetwerk en onderzoekbureau NarrowMinds.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in