Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat heeft een kip zonder kop met online marketing te maken?

Ken je het verhaal van 'Mike the Headless Chicken’?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ken je het verhaal van ‘? Mike was een Amerikaanse haan die nog 18 maanden leefde nadat de boer zijn kop eraf had gehakt. Dit kwam doordat zijn hersenstam en daarmee zijn zenuwstelsel nog intact was. Maar wat heeft een kip zonder kop met online marketing te maken? Alles!

related partner content for mobile comes here

Fingerspitzengefühl
Marketing is een bijzondere discipline. Waar public relations vanuit het kille verstand communiceert en reclame op emoties inspeelt, is marketing juist in balans. De marketing mix, SWOT-analyses en andere marketingmiddelen vertegenwoordigen in mijn beleving een rationele manier om je doelgroep, product, prijs en wat nog meer te bepalen. Daar tegenover staat onze intuïtie of zoals een marketing docent het ooit noemde: Fingerspitzengefühl.

Dat is toch logisch?
Onze samenleving is verzand in logica en rationalisering. Ga maar na hoe vaak je mensen hoort vragen: “Dat is toch logisch?” of “Hoe denk jij erover?” Maar niet alles is logisch. Het is namelijk een natuurlijk gegeven dat ons verstand niet het enige is die onze beslissingen bepaalt. We hebben ook nog onze intuïtie en die heeft over de eeuwen heen bewezen het altijd bij het rechte eind te hebben. In het Verre Oosten wisten ze dit zelfs toen we hier in het Westen nog in dierenhuiden rondliepen en in de oudheid hechtten koningen, keizers, stamhoofden en andere leiders enorm veel waarde aan wat intuïtie hen zei.

Onderbuikgevoel
Maar ook de moderne wetenschap erkent dat ingevingen, voorgevoelens, zenuwprikkels, het zesde zintuig, onderbuikgevoel of hoe je het ook maar wilt noemen, de beste raadgevers zijn en ook nog de snelste en de makkelijkste. Effectief en efficiënt dus. Een wetenschappelijk onderzoek toont zelfs aan dat 80% van 1312 op hoog niveau opererende managers in 9 landen, alle beslissingen neemt vanuit hun en met groot succes voor zichzelf en hun organisatie. En zij zijn trouwens niet de enige zakelijke beslissers die hun onderbuikgevoel volgen. Marketeers, vooral in Engelstalige landen en reclamemakers gaan uit van ‘(onderbuikgevoel).

Hals over kop
Waar zit ‘m dan de balans tussen intuïtie en verstand? Intuïtie heb je nodig om te visualiseren, om strategie te bepalen en beslissingen te nemen. Daarmee vorm je een beeld van je eigen identiteit, van product, doelen, doelgroep, uitstraling, vormgeving en communicatie. Bij de uitvoering komt verstand om de hoek kijken. Je benut het voor de technische realisatie van je online middelen, voor analyses, planning, onderzoeken en evaluatie. De natuur heeft ons uitgerust met een verfijnd zenuwstelsel waarmee we onze koers bepalen en met een prachtig stel hersens om deze te volgen. De twee vullen elkaar aan in een continue cyclus van bewustzijn en gedachten. Iets om bij stil te staan voor je hals over kop met je online marketing bezig gaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in