Overslaan en naar de inhoud gaan

'Consumenten willen waar voor hun data'

Journalist Peter Olsthoorn stelt in zijn nieuwe boek ‘Privacy bestaat niet – Doe er je voordeel mee’ dat mensen binnenkort kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek komt naar voren dat mensen best hun data aan merken willen geven, zolang daar iets tegenover staat. bijvoorbeeld geld, of een utiliteit. Microsoft van de komende jaren. Er moet ook veel meer vertrouwen komen volgens Peter Olsthoorn, die vindt dat bedrijven privacy veel minder krampachtig moeten benaderen. Hij schreef er een boek over:

related partner content for mobile comes here

Peter Olsthoorn legt uit: ‘De komende tien jaar zullen we naar een andere benadering van privacy toegroeien, veel reëler, minder krampachtig hoop ik ook. En met voordelen voor alle partijen.
Het debat hierover ga ik de komende tijd aan met marketingbedrijven en hun klanten, instellingen en overheden. Social Embassy bijvoorbeeld had recent de moed om de grote klanten om de tafel te brengen om de discussie over privacy en de waarde van data met mij aan te gaan. Dat vind ik van grote klasse getuigen. Leerzaam voor iedereen, zeker voor mij.
Andy Hart van Microsoft benadrukte tijdens de , afgelopen donderdag, nog eens de bereidheid van consumenten om mee te werken aan dataverzameling indien ze er iets voor terugkrijgen. Geestig is dat Microsoft voorop loopt met consumenten beheersing geven over data, met hun Internet Explorer instellingen. Heel veel verder durft Microsoft nog niet te gaan.

‘Het profijtbeginsel wordt al toegepast, op een weinig verheffende manier, bijvoorbeeld met prijsvragen. Consumenten vullen hun hele hebben en houwen om mogelijk een iPad te winnen met de kans 0,000001. Waar de gewezen privacydirecteur Alma Whitten van Google me terecht voor waarschuwde toen ik haar vroeg of opt-in niet beter zou zijn dan opt-out.
De hele kwestie gaat voorbij aan deze simpele vraag van opt-in of -out.

‘Niettemin moet opt-in eerst wettelijk goed verankerd worden. Consumenten moeten toestemming geven voor dataverzameling, altijd weten wat er aan data om welke reden wordt gebruikt en die data kunnen terugtrekken.’

‘Dat is pas de eerste fase. Dan krijg je een fascinerende markt, die trekken krijgt van hele milieumarkt die grote innovaties bracht als gevolg van strengere regulering. Dat is het uitgangspunt van mijn boek, privacy minder als principe en meer beschouwd vanuit het profijtbeginsel.
Data hebben immers waarde. Privacy is geen absoluut recht, verre van dat. Er zijn buitengewoon boeiende en verrassende inzichten, al twintig jaar, maar krachtiger dan ooit treden ze naar voren. Vandaar een handzaam boek dat je in een paar uur bijbrengt. En een leuke scan van Ehio Media: http://www.privacybestaatniet.nl/

Waar gaat het volgens jou naartoe?
Olsthoorn: ‘De betere marketeers, degenen met lef, zullen voorop gaan lopen in data-uitwisseling op basis van vertrouwen. Ze gaan de confrontatie aan. Dat zijn de lezers van m’n boek die gelukkig af en toe ook uitroepen, en vaak terecht: dat zie je totaal verkeerd, Peter Olsthoorn. Heerlijk debat, dus lees kritisch, denk na en discussieer,
Ik ben reuze benieuwd hoe dat uitpakt, en geef in m’n boek allerhande vraagstukken, paradoxen en voorbeelden met als thema: wat zijn data en privacy ons waard? Dat gaan we namelijk samen uitvinden. Er komen fascinerende tijden, met rampspoed en vernieuwing.’

‘Traditioneel zien marketeers privacy als grote vijand en zijn minst als een flinke lastpost. Al dat gedoe met die regels. Kenmerkend was het gesol rond de zogenaamde ‘cookiewet’, glansrijk gewonnen door juristen betaald door bedrijven. Vond ik een prachtig exemplarisch eindschot van een oude tijd. De overheid zat fout, bedrijven schoten in de stress en consumenten hadden het nakijken.’

‘Nieuwe trends als Dikke Data - mijn nieuwe term – ruileconomie en uiteraard sociale media en mobiel internet brengen privacy in een ander vaarwater.
Data zullen ook voor consumenten veel explicieter waarde gaan vertegenwoordigen, bij het inrichten en verbeteren van hun eigen leven maar ook in sociaal verkeer. Marketing tendeert naar vendor relationship management (VRM) van Doug Searls oftewel customer managed relations (CMR).’

‘De mechanismen waarlangs dat zal plaatsvinden zie je opkomen met bijvoorbeeld de Nederlandse Qiy Foundation die databeheer vanuit consumenten aanbiedt aan bedrijven en overheden. De komende tien jaar zul je een golf aan innovatie zien op dit terrein. Dat zal elke markteer gaan boeien.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in