Overslaan en naar de inhoud gaan

Model voor juiste assortiment in winkelschap

Wetenschappers hebben een rekenmethode ontwikkeld die voor grootgrutters berekent welk assortiment zij voorradig moeten hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het juiste assortiment zorgt ervoor dat klanten niet naar een concurrerende winkel gaan. Maar er zijn ontzettend veel producten, er komen steeds meer nieuwe producten beschikbaar en de hoeveelheid schapruimte is beperkt. Het is voor een winkelier dus steeds moeilijker om de juiste keuze te maken, menen de onderzoekers.

related partner content for mobile comes here

De rekenmethode is ontwikkeld door Robert Rooderkerk (TiasNimbas Business School en Tilburg University), Harald van Heerde (Massey University, Nieuw-Zeeland) en Tammo Bijmolt (Rijksuniversiteit Groningen) en moet volgens hen een winkelier gemiddeld 37 procent meer winst geven.
Als de prijs van in het assortiment opgenomen producten ook door de methode wordt meebepaald, stijgt de winst door het model te gebruiken zelfs tot zo’n 43 procent.

Franse supermarktketen
De onderzoekers keken drie jaar lang elke week naar de voorraad vloeibare wasmiddelen in een Franse supermarktketen (54 winkels).

Gemiddeld had elke winkel 31 verschillende soorten vloeibaar wasmiddel in de schappen staan, terwijl er vanuit de centrale inkoop van de keten 61 producten aangeboden konden worden.
Bij het verzamelen van de gegevens werd rekening gehouden met aankoopmotivatie als een bekend merk, geur, prijs en ondersteuning door promotie-acties.

Ook de beschikbare ruimte op de winkelschappen was een factor van belang.

Op basis van al die gegevens stelden de onderzoekers een econometrisch model op. Deze methode kan in relatief korte tijd via de computer uitrekenen welke producten het ideale assortiment vormen voor elke afzonderlijke winkel.

Een ondernemer kan het model ook gebruiken om te beslissen of hij per winkel een uniek assortiment wil hebben of dat hij een homogeen assortiment voor de hele keten wil behouden. Dat laatste is administratief en logistiek makkelijker, maar kan afbreuk doen aan het karakter van een winkel.

Nog verfijnder
De wetenschappers stellen zelf dat het rekenmodel nog verfijnd kan worden ‘om maximaal profijt te behalen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in