Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen vormen het (sociale) internet

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, dat is de titel van het cliche boek van John Gray, doelend op het feit dat mannen en vrouwen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, dat is de titel van het cliche boek van John Gray, doelend op het feit dat mannen en vrouwen compleet verschillend zijn. Dat wisten we natuurlijk allemaal al jaaaaaren. Net zoals we al jaren weten dat vrouwen internet geheel anders gebruiken dan mannen. USA Today gaf een jaar of tien terug aan dat mannen internet vooral gebruiken voor het downloaden van software, het experimenteren met nieuwe technologie en als entertainment, terwijl vrouwen internet gebruikte voor magazinesites, gezondheid en babyproductwebsites.

related partner content for mobile comes here

Ook bij de opkomst van sociale media zien we wederom grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Logisch natuurlijk, aangezien vrouwen van nature vaak meer sociale betrokkenheid hebben dan mannen. publiceerde vorige maand een mooi onderzoek dat de verschillen duidelijk in kaart heeft gebracht. Ik deel graag de samenvatting met jullie, aangezien ik online gedrag als een van de belangrijkste onderdelen in strategievorming zie, zoals tevens te zien is in mijn .

De meest opvallende conclusie is een lekkere binnenkomer! vrouwen maken 45.7% van de wereldwijde internetpopulatie uit, maar besteden wel meer tijd aan internet dan mannen, vaak zelfs rond de 8% meer.

Vrouwen zijn dus daadwerkelijk de ‘digitale mainstream’ en beperken zich al lang niet meer tot het bekijken van magazinesites, gezondheidsplatformen en babywinkels. Vrouwen zijn meer actief binnen sociale netwerken dan mannen en zijn ook meer actief in het sharen van foto’s, al ontloopt dat elkaar niet veel. Hieronder een overzicht, waaruit blijkt dat mannen eigenlijk enkel op de meer ‘zakelijke’ onderdelen scoren zoals nieuws, banking, business, resources en Multimedia.

Uit de figuur blijkt duidelijk dat vrouwen tevens de voornaamste drijvende kracht zijn achter de populariteit van sociale netwerken als Facebook. Op zich is dit zoals ik eerder al aangaf geen onlogische constatering als we het sociale karakter van vrouwen in het achterhoofd houden. Het is ook goed om te zien dat dit voor vrijwel alle leeftijden geldt, zoals te zien is in de onderstaande figuur.

Een andere, voor marketeers zeer interessante, constatering is dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het meeste online aankopen. Ik herken dit zelf binnen mijn familiekringen, als ik zie hoe vaak mijn zussen online shoppen naar kinderkleertjes etcetera. Uren kunnen ze surfen om het leukste en goedkoopste winkeltje te vinden.

Al met al een erg interessant onderzoek voor iedereen die geïnteresseerd is in gedragsverschillen tussen mannen en vrouwen of culturele verschillen tussen werelddelen, hetgeen ik hier even achterwege heb gelaten. Wel moet aangetekend worden dat het hier niet om puur Nederlandse cijfers gaat, dus er zal zeker een afwijking zijn. Dergelijke onderzoeken zijn een must read voor iedereen die aan de slag wil met social media marketing en strategie. Al waren sommige van de conclusies zeker wel te verwachten, cijfermatige onderbouwing is altijd belangrijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in