Laat Foursquare nog maar even links liggen


Ik heb een hekel aan Foursquare. Hoogst irritant vind ik het als iemand twittert: ‘Ik ben nu bij Ikea’, met een url. Wat zie je? Adres van het bedrijf en een plattegrondje.
Ik zie geen fotootje van die twitteraar bij Ikea, ik zie geen foto van het gebouw, ik zie geen livestreaming van een camera in de winkel. Ik zie geen leuke Ikea-aanbiedingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNee, ik zie slechts een suf plattegrondje.
Location-based services bieden veel potentie voor de toekomst, op dit moment stelt het nog maar bitter weinig voor – op Twitter is het vooral timeline-vervuiling.
Location-based marketing staat nog in de kinderschoenen.
Nu blijkt dat ook Forrester (onderzoek is toegankelijk voor klanten van Forrester of voor 500 dollar aan te schaffen) aangeeft dat location-based services nog niet zo aantrekkelijk zijn dat alle marketeers er bovenop moeten springen.
Wat blijkt?
Location-based start-ups mogen dan weliswaar heel hot zijn in social media, maar ze zetten voor veel marketeers nog maar weinig zoden aan de dijk.
Forrester heeft zich in het onderzoek gericht op de Amerikaanse markt en daar blijkt dat slechts vier procent van de volwassen Amerikanen die online actief zijn, ooit location-based apps als Loopt, Gowalla en Foursquare heeft gebruikt. Een procent gebruikt deze diensten meer dan één keer per week. 84 procent van de ondervraagden gaf aan helemaal niet bekend te zijn met dit soort apps.
Dus terwijl de marketingwereld het de afgelopen maanden maar druk had met die location-based apps, had het merendeel van de Amerikaanse consumenten totaal geen weet van die apps, schrijft AdAge.
Het medium noemt het Forrester-onderzoek ook een ‘wake-up call’ voor het gebruik van social media op mobiele telefoons, zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar Twitter.
Twitter geeft aan dat 35 procent van de 125 miljoen gebruikers Amerikaan zijn, en slechts een klein aantal van hen twittert op zijn mobieltje. Twitter geeft geen percentage voor de Amerikaanse markt maar van alle twitteraars doet 37 procent het mobiel. AdAge doet op basis hiervan een schatting en schat dat ongeveer 16 miljoen Amerikanen mobiel twitteren, dat is zo’n beetje hetzelfde aantal gebruikers van location-apps.
80 procent van de gebruikers van de location-based apps zijn man, ongeveer 70 procent van hen zijn tussen de 19 en 35 jaar oud en vrij hoog opgeleid. Deze gebruikers zijn ‘influencers’, 38 procent geeft aan dat familie en vrienden hen om koopadvies vragen.
20 procent van hen raadpleegt info op de mobiel voordat ze iets kopen en ze informeren zich over producten en diensten en lezen klantbeoordelingen.
Forrester zegt wel dat ondanks dit nog maar een kleine groep is, deze groep wel aantrekkelijk voor sommige marketeers kan zijn. Vooral marketeers van games, consumentenelektronica en sportkleding zouden zich moeten richten op de location-based apps om die groep consumenten te bereiken. Maar het hoeft niet louter gericht te zijn op mannen, ook PepsiCo, Oil of Olay, Starbucks hebben hun eerste stap op het location-based marketingpad gezet.
Het advies van Forrester aan de rest van de marketeers: wacht nog maar even totdat dit soort apps een groter publiek bereiken. Dan kan gebeuren als Facebook, Twitter en Google de location-based services voor hun eigen diensten ontwikkelen – waar ze al mee bezig zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid