Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovation Awards concept van de week Fashiolista: Bedoeld om elkaar mode-inspiratie te geven

(auteur: Pieter Paul van Oerle) Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovend concepten in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

(auteur: Pieter Paul van Oerle) Accenture organiseert dit jaar weer de . Nieuwe, innovatieve, veelbelovend concepten in de media-, communicatie of high-tech industrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.

related partner content for mobile comes here

De lancering van tijdens de The Next Web-conference op 27 april dit jaar is weinig mensen ontgaan. Net twee maanden oud en nu al hebben meiden op deze site meer volgers dan een doorsnee twitteraar. Emerce noemde het al ‘een soort Twitter voor mode’. Op de website van Fashiolista wisselt een groeiende community, vooral vrouwen tussen 15 en 35 jaar, de laatste mode uit. Zestien winkels zijn al aangesloten, waaronder H&M en Diesel. Impressive! De snel groeiende populariteit van Fashiolosta is een van de redenen dat ik dit concept als concept van de week benoem.

Sociale media ingezet met een kansrijk business model
Daarnaast spreekt mij vooral de toepassing van kanalen als twitter en facebook aan in een niche waar veel waarde kan worden gecreëerd. Fashiolista benut de mogelijkheden van social media op een slimme manier. Het concentreert zich op een interactieve manier op een specifiek onderwerp. Het is daarmee een scherpe manier om invloed uit te oefenen op modetrendwatchers en -setters, of ze nu lid zijn van de community of niet. Bovendien houdt Fashiolista iedereen op de hoogte van de nieuwste trends op modegebied. Je kunt tips en meningen achterlaten, maar nog belangrijker: eenvoudig artikelen direct kopen. Daardoor is de omzetpotentie groot, mede door de afspraken met verschillende modehuizen.

Een flitsende start in Bazilie voor een Nederlands concept
Voorziet het concept in een gat in de markt? Wat verwacht de bedenker van Fashiolista op korte termijn? Joost Nauta van Fashiolista: “Fashiolista is bedoeld als leuke manier om elkaar mode-inspiratie te geven. De meiden ontdekken nieuwe dingen, geven elkaar inspiratie, stemmen op andermans modevondsten en krijgen continu updates. Topfashiolista worden, hangt af van wat de community van jouw smaak vindt.” Fashiolista is recent groot aangeslagen in Brazilie. Het bedrijf heeft dan ook veel vertrouwen in de verdere groei in de toekomst. “De mode-industrie heeft e-commerce nu pas ontdekt, waarbij de grote merken inspelen op de verkoop via het web. De groeicijfers zijn enorm. Ons initiele target was duizend leden, maar we zitten nu al boven de vijfduizend. We gaan voor het vijfvoudige eind dit jaar.”

The proof of the pudding...
Ik blijf Fashiolista de komende tijd met interesse volgen. Als het concept erin slaagt om zijn doelgroep op voldoende schaal te bereiken, en de aangesloten jonge dames te blijven boeien, heeft het de potentie om tot een grote online community uit te groeien. Fashiolista is ingeschreven voor de innovation awards categorieën ‘best web concept’ en ‘best lifestyle concept’. Ik ben beniewd of deze hoogvlieger bij de jury net zo’n indruk achterlaat als bij mij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in