'Persbericht nog steeds belangrijke informatiebron voor journalisten'


Van de ondervraagden zei 65 procent het persbericht 'handig' te vinden. Bijna 40 procent vond het persbericht zelfs 'onmisbaar'. Of het persbericht wordt gelezen, hangt grotendeels af van het onderwerp van het persbericht en de betrouwbaarheid van de afzender. Ruim 70 procent van de journalisten kopieert wel eens delen van de berichten voor het schrijven van een artikel.
Vier van de vijf respondenten denkt bovendien dat het persbericht nooit zal verdwijnen. Naast de traditionele persberichten, werden ook social media releases en videopersberichten meegenomen in het onderzoek. 55 procent van de respondenten gaf aan bekend te zijn met social media releases, een combinatie van tekst, foto, video en social media links. Van hen ontvangt tweederde ze ook daadwerkelijk wel eens en in 72 procent van de gevallen wordt er inhoudelijk ook wat met het bericht gedaan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSlechts een kwart van de journalisten ontvangt wel eens losse videopersberichten. Videopersberichten zijn een mooie tool, maar behoorlijk arbeidsintensief. Bovendien is lang niet elk nieuwsonderwerp geschikt voor een videopersbericht. De inhoud van videopersberichten wordt minder vaak gebruikt dan die van 'gewone' of social media releases. Steeds vaker worden videopersberichten dan ook onderdeel van een social media release.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid