Overslaan en naar de inhoud gaan

Clipit: ‘Social media voorspellen uitslag beter dan peilingen De Hond’

Peilingen op basis van online en social media hebben een grotere correlatie met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 dan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau deed zeven peilingen op basis van het aantal online berichten per partij. De slotpeiling op basis van online media zat dichterbij de uitslag dan de (traditionele en representatieve) slotpeiling van Maurice de Hond.

related partner content for mobile comes here

In meer dan 8.500 online en social media bronnen werd het aantal berichten geteld waarin partijen genoemd werden. O.a. nieuwswebsites, weblogs, nieuwsbrieven, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook werden meegenomen in het onderzoek. Het aandeel dat partijen hadden ten opzichte van de overige partijen, werd omgerekend naar zetels. (Voorbeeld: als in totaal 220.000 berichten werden gevonden, waarvan VVD in 44.000 berichten genoemd werd, kreeg de partij 20% van de zetels, wat uitkomt op 30 zetels.)

De die Clipit deed, hadden allemaal een minimale correlatiecoëfficiënt van 0,8034 met de peilingen van Maurice de Hond. Naarmate de verkiezingen naderden, werd de samenhang tussen de peilingen groter.

Op 9 juni 2010, de dag van de verkiezingen, deed Clipit op basis van gevonden berichten tussen 2 en 8 juni een laatste peiling. Deze peiling had een correlatiecoëfficiënt van 0,9845 met de uitslag - hoger dan de correlatie die Maurice de Hond met zijn peiling liet zien; hij kwam uit op 0,9770. De peiling van Clipit lag dus dichterbij de uitslag van de verkiezingen dan die van Maurice de Hond, zo claimt het bureau zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in