MKB komt in actie tegen advertentiefraude
Ondernemers worden volgens MKB Nederland nog steeds lastiggevallen door bedrijven die hen ongevraagd langlopende advertentiecontracten proberen aan te smeren. 'We krijgen de laatste maanden dagelijks zo'n vijf klachten binnen. De voorzichtige schatting van het Steunpunt Acquisitiefraude is dat het bedrijfsleven jaarlijks zo'n 400 tot 500 miljoen euro in rook ziet opgaan door deze praktijken', zegt Els Prins, bij MKB-Nederland verantwoordelijk voor de aanpak van fraude, in De Telegraaf.
Vaak gaat het zo dat ondernemers worden gebeld met de vraag of ze willen adverteren in een gids of online. Zij krijgen vervolgens een fax met een aanbieding. Maar als je die tekent, blijk je vast te zitten aan een contract van een paar jaar', zegt Prins.
MKB-Nederland richt zijn proefproces tegen de website MKBinNederland.nl. Ondernemers voelen zich belazerd, omdat ze worden gebeld dat ze adverteren op een website. Als ze dat willen beëindigen, moeten ze tekenen. Prins: 'Maar juist als je tekent, zit je vast aan een meerjarig contract.'
Consumenten zijn tegen frauduleuze praktijken beschermd door de zogeheten Wet oneerlijke handelspraktijken. Deze wet kent een zwarte lijst met handelingen die sowieso strafbaar zijn, zoals agressieve werving van klanten. Voor bedrijven onderling geldt deze wet niet. 'Als we de zaak verliezen, dan is dat een ondersteuning voor onze lobby richting politiek. Want dan blijkt dat zelfs de rechter niets kan doen, terwijl het ondernemers handenvol geld kost. En als we winnen, dan is er een voorbeeld gesteld en kunnen we deze bedrijven aanpakken. En dat zullen we dan ook grootschalig adviseren aan onze leden.'
Bron: De Telegraaf
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid