Overslaan en naar de inhoud gaan

‘SBS krijgt moeilijk najaar’

Zowel SBS als RTL presenteerden onlangs hun najaarprogrammering. SBS moet vernieuwen om verloren marktaandeel terug te halen, terwijl RTL…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de presentatie van najaarsprogrammering van SBS, vorige week donderdag, bleek dat SBS alle registers opentrekt om het tij van het tanende marktaandeel te keren. Het komt met een relatief groot aantal nieuwe programma’s. SBS-topman Erik van Stade is er zeker van dat het marktaandeel gaat groeien door het hernieuwde programmaportfolio. Essentieel volgens hem is een mix van bestaande succesprogramma’s en nieuwe programma’s. Van Stade: ‘Je moet de floprate in de hand houden.’ Speerpunten zijn wat hem betreft onder andere het naar Nederland gehaalde BBC-succes Masterchef (wie in de jury zitten is nog niet bekend), een zaterdagavondshow van Gerard Joling en Beau van Erven Dorens (een co-productie met Paul de Leeuw) en Beat De Mol, een Wedden Dat-achtig programma met Johnny de Mol. De SBS-topman ziet het ingezakte marktaandeel als een tijdelijk verschijnsel. Van Stade: ‘We zijn in het voorjaar iets harder geraakt. Onze sterke late avond heeft te lijden gehad onder de Olympische Spelen.’ Dat RTL de sterke programmering grotendeels handhaaft ziet Van Stade vooral als een voordeel. Van Stade: ‘Nee, dat baart mij geen zorgen. Als je weet wat ze gaan doen, kun je beter counteren.’ Van Stade heeft er ‘heel veel geloof’ in dat SBS weer terug komt.

related partner content for mobile comes here

Specialisten bij mediabureaus kijken anders tegen de zaak aan. Zij zien in de grote hoeveelheid aan nieuwe programma’s toch vooral een risico. Volgens CEO van Mindshare, Ruud de Langen, krijgt SBS een moeilijk najaar. De Langen: ‘RTL heeft op dit moment het initiatief en SBS moet bewegen. Het is moeilijk te zeggen of die nieuwe programma’s aanslaan.’ De vrijdagavond wordt een zwaarbevochten televisieavond. RTL gaat daar drie talentenshows achter elkaar presenteren. De tegenzet van SBS – volgens De Langen uit nood geboren – is het (vorige week gestarte) Popstars vroeger te laten beginnen. De Langen: ‘Als SBS niet had geschakeld, waren ze de vrijdag kwijt geweest.’ Jeroen Bakker, RTV Director bij Initiative Media ziet dezelfde risico’s als De Langen. Hij weet dat gemiddeld 30 tot 40 procent van nieuwe programma’s slagen. Bakker: ‘Het is te prijzen dat ze voor nieuwe dingen gaan. Maar het is toch de enige route, anders gaan ze zeker ten onder.’ Niet iedereen ziet het negatief in voor SBS. Marianne Kleine Staarman, RTV Director bij Mediaedge:cia ziet dat SBS er ‘vol in gaat’, bezig is met sterke programma’s en een sterker filmpakket heeft dan RTL. Maar zij stelt wel vast dat SBS het momenteel moet hebben van de gaten die RTL laat vallen.

Uitgebreide berichtgeving hierover in Adformatie van deze week.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in