Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders zetten steeds meer media in

TNS NIPO en Nielsen hebben in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische zaken onderzoek uitgevoerd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2008 netto bestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan bestedingen aan dagbladen

related partner content for mobile comes here

Televisie, radio en internet zijn in de periode sinds 1990 het hardst gegroeid, zowel in absolute zin als in marktaandeel. Dagblad-en publiekstijdschriftadvertenties zijn in absolute zin gegroeid, maar verliezen wel marktaandeel. In 2008 waren de netto mediabestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan de bestedingen aan de dagbladen.

Een duidelijke aantoonbare verschuiving van bestedingen doet zich voor bij de personeels- en rubrieksadvertenties. Bestedingen aan deze advertenties zijn voor een groot deel verschoven van dagbladen naar online mogelijkheden, zoals jobsites en marktplaats.nl.

Crossmedialiteit niet nieuw

Door de versnippering van het aanbod en daarmee de versnippering van de doelgroep worden adverteerders gedwongen meerdere mediumtypen in te schakelen om de doelgroep te blijven bereiken. De top-500 adverteerders schakelden in 1990 gemiddeld 4,3 mediumtypen in, in 2009 is dit gestegen naar gemiddeld 5,4 mediumtypen.

Social media: welke mogelijkheden voor adverteerders?

Facebook, Hyves, Youtube zijn platforms die voor de adverteerder een zeer gericht contact betekenen met de doelgroep. Echter, het is nu nog vrij onduidelijk wat het precies oplevert, volgens de onderzoekers. Veel adverteerders en mediabureaus blijken ook nog zoekende naar de juiste manier om deze mediumtypen in te zetten.
De verwachting is dat de bestedingen aan online adverteren toe zullen nemen, maar hoe allemaal precies zal zich nog uit moeten kristalliseren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in