Overslaan en naar de inhoud gaan

Bob van Oosterhout: “Schadeclaim Adidas bij Les Bleus meer dan terecht”

Waar Adidas vlak na de snelle uitschakeling van les Bleus nog aangaf ‘bedroefd’ te zijn, maar het sponsorschap nog niet te willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar Adidas vlak na de snelle uitschakeling van les Bleus nog ‘bedroefd’ te zijn, maar het sponsorschap nog niet te willen beëindigen, wil het sportmerk nu geld zien van de Franse sportbond.
Mijn eerste gedachte was: horen dit soort risico’s niet gewoon bij sportsponsoring? Was er niet juist veel kritiek op de Lotto toen deze zich in eerste instantie wilde beraden op het sponsorschap met Yuri van Gelder toen hij toegaf cocaïne te hebben gebruikt? Een sponsor steunt de sporter of het team in goede en slechte tijden. Maar sportsponsoring-deskundige Bob van Oosterhout heeft een andere mening. Een mening die voor mij zeker een eye-opener was.

related partner content for mobile comes here

"Want als het om zulke grote deals en belangen gaat, leg je in contracten wel iets vast voor het geval dat dit soort extreme drama’s gebeuren", legt de directeur van sportmarketingbureau uit. “Kledingsponsoren betalen vaak nog meer dan hoofdsponsors, juist omdat ze salesdoelstellingen hebben en veel verdienen aan merchandising.” Althans, als het team ook echt zorgt voor nationale trots en fans een t-shirt kopen om dit uit te dragen. En dat was bij de Fransen duidelijk niet het geval. Daarbij komt nog dat Adidas tijdens het WK in de laatste fase van het sponsorschap zat: “Het bedrijf wilde dus gewoon value for money”.

Adidas zou 10 miljoen euro eisen. Aangezien het sponsorgeld 12 miljoen is voor een jaar, kun je je conclusies trekken over de tegenvallende verkoopcijfers. Ter vergelijking: Nike heeft in Nederland honderdduizenden shirts verkocht, en dan gaat het nog maar om een klein land. Van de Jabulani bal zijn maar liefst 20 miljoen over de toonbank gegaan. Verder is er nog het risico van over imagoschade. “Zaken als professionaliteit worden absoluut in dit soort contracten vastgelegd. Tijdens het WK was er sprake van collectief falen van de bond, de trainer en de spelers. Adidas heeft dus niet alleen vanuit direct commercieel oogpunt gelijk”, geeft van Oosterhout aan.

Op 6 augustus komen bovendien de resultaten van een onafhankelijk over het desastreuze verloop van de Franse deelname aan het WK. Nike durft het nu aan met de Franse bond in zee te gaan, in ruil voor een som van 42,6 miljoen euro per jaar.

Deze post is eerder verschenen op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in