Overslaan en naar de inhoud gaan

Lions juryleden eisen betere criteria

De meeste cases in de categorie Creative Effectiveness gaven enkel inzicht in bereikcijfers, geen harde businessresultaten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De geïntegreerde kerstcampagne &;Monty&;s Christmas&;, van Britse retailer John Lewis won deze week een Grand Prix in de Cannes Lions-categorie Creative Effectiveness Lions. De categorie is bedacht voor creatief werk dat tot meetbare resultaten heeft geleid. Volgens de juryleden is er echter ruimte voor verbetering: een groot aantal inzendingen bood helemaal geen inkijk in echte businessresultaten, slechts irrelevante bereikcijfers.

related partner content for mobile comes here

‘Van de 109 inzendingen waren er 80 efficient, maar niet effectief,’ aldus Anthony Wong, global effectiveness director bij Ogilvy & Mather. &;We beoordelen op creatieve effectiviteit, niet op creatieve efficiëntie. De cases deelden mediametrics als publiciteit en engagement. Een goede engagement scheelt in mediakosten, maar verandert niet de merkperceptie die leidt tot meer sales en winsten.’

Colleen Leddy, medejurylid en communicatie- en strategiebaas bij Droga5: ‘Het was interessant om te zien dat sommige cases gebruik maakten van econometriemodellen en ROI-cijfers konden laten zien.  Andere cases deden het tegenovergestelde, riepen zaken als ‘we hebben het internet kapot gemaakt’.

Matt Gladstone, planning partner bij Grey, was verbaasd over het feit dat er zo weinig digitale effectanalyses werden gegeven.

Martin Weigel, head of planning bij Wieden + Kennedy Amsterdam: ‘Ik weet niet of de industrie wel begrijpt wat effectiviteit is.&; Hij voegde toe dat enkele goede cases zichzelf in de voet hebben geschoten door onvolledig in te zenden. ‘Het is niet aan de jury om alles uit te rekenen.’

Bekijk hier de lijst met

Bron: Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in