Overslaan en naar de inhoud gaan

Ready to take off! Suitcase to inspiration

Welke inspiratie brengt de jongste Cannes Lions-categorie ‘Creative Data’?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[gastblog, door Linda Boks] Hét jaarlijkse inspiratiefestival is al in volle gang. Met name de inzendingen in de jongste categorie ‘Creative Data’ maakt de trip dit jaar extra interessant. Leidt ander, slim gebruik van tech & data al tot zichtbare vernieuwingen in relevantie? En welke partijen zijn in staat deze relevantie om te zetten naar een waardevolle connectie met de doelgroep?

related partner content for mobile comes here

M’n koffer staat klaar, volgepakt met alles dat ik nodig denk te hebben om het maximale uit mijn zoektocht naar inspiratie te halen. Wat ik mee moest nemen, was makkelijk de van eerdere Cannes-gangers.

De uitdaging is om met de juiste spullen terug te komen. Spullen? Het gaat me om inspiratie. Inspiratie én relevantie. Want zonder relevantie missen we de boot. Opdrachtgevers moeten relevant zijn in hetgeen ze communiceren naar hun doelgroepen. Het is evident dat degene die opdrachtgevers daarmee helpt automatisch relevant is voor die opdrachtgevers.

En dat begint bij data. Data zorgt ervoor dat we gewend raken aan het feit dat we al antwoorden hebben op vragen voordat ze gesteld zijn. Vertalen we dat door naar (dynamic) creatives dan zien we al commerciële boodschappen van relevante partijen voordat we ons ervan bewust zijn dat deze partijen voor ons wel eens interessant zouden kunnen zijn. En wie dat spel goed beheerst hoeft minder bang te zijn voor de opkomst van adblockers. Het antwoord daarop zit immers weer in relevantie, die door data ontsloten kan worden.

Relevantie is hierbij het middel om tot optimale customer experiences te komen. Want daar kan de adverteerder het verschil mee maken als het gaat om door te dringen in het hoofd én hart van de doelgroep. Wie de juiste emotie toevoegt aan de ratio maakt het verschil! En dat is nu het mooie: de kille datastromen leveren zelfs daar een bijdrage aan.

Door deze tegenstelling verwacht ik veel van deze trip naar Cannes. Na jaren bouwen zijn we er nu aan toe om ‘los’ te gaan met data. Ik kan niet wachten om daar koffers vol van mee terug te nemen.

Linda Boks is directeur ZenithOptiMedia

Meer lezen over Cannes Lions 2016? Bekijk ons .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in