Overslaan en naar de inhoud gaan

Is DoTheRightThing.com Top of flop 2.0?

Wat voor sociale impact hebben het gedrag of de acties van bedrijven?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week hebben we gezien dat het gedrag van bijvoorbeeld Microsoft -de introductie van Vista- behoorlijke sociale invloed kan hebben. Ook op MolBlog maakte het over Vista-ontwerper Tjeerd Hoek aardig wat los gezien het aantal reacties en vooral de inhoud daarvan.

related partner content for mobile comes here

Om de mate van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' in te schatten kunnen consumenten zogenaamde raadplegen. Maar wie heeft daar echt behoefte aan? Voordat je iets koopt van een bepaald bedrijf even de index checken? Welke index? En in hoeverre is de maatstaf van die index gelijk aan de criteria van consumenten?

Waarom zouden consumenten (en natuurlijk medewerkers) zelf niet het gedrag beoordelen? Een Web 2.0 site kon niet uitblijven.

Iedereen kan nu op het gedrag van bedrijven een rating meegeven. Desgewenst voorzien van commentaar, zoals dit bijvoorbeeld al gebeurd op 'social news sites' als . DoTheRightThing.com verzamelt op die manier informatie over de sociale invloed van het gedrag van bedrijven.

werkt als volgt. Een bedrijf staat voor 60 dagen ter evaluatie op de site. Iedereen kan allerlei oude en nieuwe informatie (bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsberichten) toevoegen. Aan het einde van die periode wordt op basis van die informatie een beginscore vastgesteld. Die score kan ieder moment veranderen, afhankelijk van de toegevoegde informatie over het gedrag of de acties van het betreffende bedrijf.

Zo hebben bijvoorbeeld Starbucks en Wallmart op het moment van schrijven nog 53 dagen te gaan. en hebben al ratings.

Interessant om te zien waar dit naartoe gaat. Wanneer zien wij in Nederland de eerste Kelkoo of Kieskeurig op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ook op Hyves hebben merken hun plekje al gevonden. Het toevoegen van 'maak het of kraak het' aan een merkhyve lijkt een koud kunstje...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in