Is DoTheRightThing.com Top of flop 2.0?


Deze week hebben we gezien dat het gedrag van bijvoorbeeld Microsoft -de introductie van Vista- behoorlijke sociale invloed kan hebben. Ook op MolBlog maakte het artikel over Vista-ontwerper Tjeerd Hoek aardig wat los gezien het aantal reacties en vooral de inhoud daarvan.
Om de mate van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' in te schatten kunnen consumenten zogenaamde 'sustainability indexes' raadplegen. Maar wie heeft daar echt behoefte aan? Voordat je iets koopt van een bepaald bedrijf even de index checken? Welke index? En in hoeverre is de maatstaf van die index gelijk aan de criteria van consumenten?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWaarom zouden consumenten (en natuurlijk medewerkers) zelf niet het gedrag beoordelen? Een Web 2.0 site kon niet uitblijven.
Iedereen kan nu op DoTheRightThing.com het gedrag van bedrijven een rating meegeven. Desgewenst voorzien van commentaar, zoals dit bijvoorbeeld al gebeurd op 'social news sites' als digg.com. DoTheRightThing.com verzamelt op die manier informatie over de sociale invloed van het gedrag van bedrijven.
DoTheRightThing.com werkt als volgt. Een bedrijf staat voor 60 dagen ter evaluatie op de site. Iedereen kan allerlei oude en nieuwe informatie (bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsberichten) toevoegen. Aan het einde van die periode wordt op basis van die informatie een beginscore vastgesteld. Die score kan ieder moment veranderen, afhankelijk van de toegevoegde informatie over het gedrag of de acties van het betreffende bedrijf.
Zo hebben bijvoorbeeld Starbucks en Wallmart op het moment van schrijven nog 53 dagen te gaan. Google en Yahoo hebben al ratings.
Interessant om te zien waar dit naartoe gaat. Wanneer zien wij in Nederland de eerste Kelkoo of Kieskeurig op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ook op Hyves hebben merken hun plekje al gevonden. Het toevoegen van 'maak het of kraak het' aan een merkhyve lijkt een koud kunstje...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid