Overslaan en naar de inhoud gaan

Onbetrouwbare goede doelen

Opmerkelijk bericht in Trouw: meer dan de helft van de Nederlanders vindt grote goededoelenorganisaties onbetrouwbaar. Nog meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opmerkelijk bericht in Trouw: meer dan de helft van de Nederlanders vindt grote goededoelenorganisaties onbetrouwbaar. Nog meer mensen (60 procent) zeggen zich te storen aan de manier waarop goede doelen geld werven. Grootste ergernis: de telefoontjes thuis. Dat blijkt uit een enquête van het tijdschrift Onze Wereld. Met stip op twee en drie: aangeklampt worden op straat en goededoelenmailings op naam. Volgens de enquete is de betrokkenheid van mensen voor het goede doel toegenomen, maar zijn ze wel kritischer geworden. John Verhoeven, hoofdredacteur van Onze Wereld: ‘Mensen geven liever geld aan kleine organisaties dan aan grote. Ze hebben het idee dat daar te veel aan de strijkstok blijft hangen.’ Verhoeven constateert verder dat de grote hulporganisaties als Cordaid een Amnesty zelf ook inzien dat ze transparanter moeten werken. ‘Het is best uit te leggen dat je in Afrika, waar de wegen onbegaanbaar zijn, heel dure terreinwagens nodig hebt. Net als waarom de directeur een goed salaris moet krijgen.’ <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

related partner content for mobile comes here

De directeur van Plan Nederland, Tjipke Bergsma, beaamt dit en wil samen met een aantal andere grote organisaties een publiekscampagne beginnen.

Als dat maar geen miljoenenverslindende campagne wordt dan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in